torsdag 19 februari 2015

I liten tur i skogen!!

I går red vi ut i skogen jag, Pajen, Knatten och Mangan. Det duggade lite och var så där härligt gråkallt som det bara kan vara i Skåne, men vad gjorde det? Vi var ju i skogen där det inte blåser och där regnet inte märks så mycket. Knatten kändes mycket nöjd och harmonisk och han visade inte en tillstymmelse till att kasta sig eller fjanta runt som han annars kan göra. Pajen uppmärksammade mig på att han ständigt tittar sig omkring vilket jag inte ens tänkt på, för det gör ju hästar?? Men enligt Pajen är det ett big no, no! Gud nåde den västernhäst som vågar titta åt något annat håll än rakt fram när man sitter på dom! Dom ska gå dit du vill och inte bry sig om något annat än dina signaler tydligen, hon försökte förklara men varken jag eller Knatten fattade överhuvudtaget vad hon pratade om??

Knatten kan ju vara en fjant av rang när det kommer till vissa saker och då kastar han sig om, drar iväg eller reser sig! Eller allting på en gång! Detta är något som Pajen har en massa tips på hur man ska lösa och när Knatten är mer mobil så ska vi nog ta tag i den biten med. Vem vet vi kanske kommer att hoppa vattengrav så att det bara visslar om det så småningom? Visserligen är jag tveksam men det ska bli kul att lära sig något nytt! Det är så befriande att vara i Vilda Västern, för här behöver jag inte känna någon hets eller prestige över att Knatten och jag står stilla i vår utveckling!

Pajen har ett litet annat sätt att tänka och att hålla häst på än vad jag är van vid. Man skulle kunna tro att det är flummigt och alternativt med barfothästar och NH och annat hästhippieri som jag blir prickig av. Men det är inte alls på det sättet! Tvärtom så handlar det om väldigt mycket disciplin vilket ju är något som både jag och Knatten är i stort behov av;)! Vilda Hilda är orolig för att jag ska sadla om och lägga flatbacken på hyllan och köra western men det tror jag knappast kommer att hända! Dom rider ju jättelångsamt på pyttesmå hästar och det är inte riktigt jag! Däremot kommer jag att ta till mig sådant som jag tror att jag kan ha nytta av i hoppning, markarbete och hantering som man kanske inte tänker på annars i engelsk ridning och hästhållning, för första gången på länge känner jag mig inspirerad fast Knatten och jag numera har blivit skogsmullar.

Under tiden jobbar Knatten för fullt med att uppvigla flocken han går med och lära dom dåliga vanor, som att INTE stå vid grinden vid intag utan i stället glatt galoppera förbi grinden och tvinga in Pajen i hagen för att hämta. Enligt Pajen något som aldrig tidigare skett. Ett noll till Knatten, vi får se hur lång tid det tar innan han underkastar sig och följer de regler som Pajen har;)!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar