måndag 6 augusti 2018

Kallt och hoppträning?

I går var det riktigt "kallt" alltså bara 23 grader! Det är konstigt vad kroppen kan vänja sig? Nu när det varit upp mot trettio grader i flera veckor så känns det kyligt vid temperaturer som i vanlig fall skulle kännas varma!

I går byggde vi om banan som vi har hoppat på dom sista träningarna och den nya innehöll allt sådant som jag tycker är svårt! Distanser på fyra och tre galoppsprång! Speciellt fyra har jag svårt för och har alltid haft! Myran hoppar ganska långt och har en tendens att bara vräka sig iväg lång som ett ösregn när vi landat vilket gör att jag måste vara mycket kvickare med att få honom tillbaka! På fyra och tre blir det därför svårt för mig då jag är lika långsam som en snigel i motvind ibland!! Något för mig att jobba vidare på.

Enligt dom som ser på så ser Myran stark ut men jag skulle inte beskriva honom som stark. Han är inte speciellt stark i anridningen mot hinder eller på transportsträckor utan han blir lång mellan hinder på distanser som är av det kortare slaget eftersom han hoppar så långt i landningen. Han måste helt enkelt vara mer på bakbenen även i den större galoppen så nu är det stenhårt jobb för få honom dit.

Jag måste även bli säkrare på banhoppning enligt Fru Stallägare vilket enligt hennes analys är en annan svaghet jag har. Jag är tydligen rätt så bra på enstaka hinder men blir osäker så fort jag ska rida bana och "tappar" då fattningen och bara rider iväg som ett jehu. Alltså måste jag hoppa mer bana även på träning. Tjusningen med ridning att det alltid finns något att fila på!! Love it och längtar till i kväll när jag får sitta till häst igen;)!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar