tisdag 7 augusti 2018

Uteritt med extra doft!

I går var vi några stycken som joggade ut en runda tillsammans. Myran har varit väldigt stabil att rida ut sedan vi flyttade och har hitintills gått fram överallt som vilken gammal turridningshäst som helst, så å han brukar faktiskt ta täten. Det gjorde han även i går men när vi kommit en bit på vägen blev han på helspänn och ville inte alls gå fram utan skulle vända och uppträdde som han brukade göra innan. Jag kunde inte se vad som skulle kunna vara anledning till hans plötsliga tvekan för allt såg enligt mig ut som det brukar. Det enda som skilde vad jag kunde avgöra var lukten av grisgödsel som plötsligt slagit emot oss.

Jag har hört att hästar kan reagera på gris men har aldrig varit med om det själv? I vilket fall som helst var Myran spänd halva turen och sedan var han som vanligt igen. Tills vi vände hemåt, han galopperar så fint på spåret och helt plötsligt tvärstannar han och kastar sig ut i fältet bredvid. Det enda som var annorlunda var återigen gödsellukten, varpå jag drog slutsatsen att min häst är av en känslig natur när det gäller dofter?? Tja varför inte han reagerar ju på både det ena och det andra som i hans mening kan göra tillvaron farlig, som människor på marken vid hinder, skäckar eller hästar i hagar på långt avstånd. Så varför inte dofter??

Känslig näsa det där!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar