onsdag 20 februari 2019

Repgrimma!

Min bästa kompis Pajen som bor i Vilda Västern har använt den i åratal och introducerade den för mig! Nu ses den i varje tv ruta sittande på en häst som har Peder Fredriksson i andra ändan av longerlinan! Jag pratar om repgrimman som jag verkligen tycker är sjukt bra att använda vid alla möjliga tillfällen! Jag vet att att många av mina hästvänner som inte sysslar med västern gärna drar på smilbanden när jag drar fram den och ser lite nedlåtande på mig;)!

För många är den nog förknippad med flummigt "horsemanchip" och annat som lätt kan föra tankarna till luddiga skogshästar (inget fel på det) och hästhållning som kanske skiljer sig från den traditionella tävlingsryttarens tänk och system! Men det är en annan historia som jag inte tänker dra här! Jag brukar själv skoja om att repgrimma är lösningen på alla problem som kan uppstå med hästar från lastproblem till sken och bock!

Men det ligger något i det för den är ett ypperligt redskap att hålla styr på hästen med. Mycket bättre än ett bett i munnen eller en kedja skulle jag vilja säga! Jag började använda repgrimma för flera år sedan på Knatten då han var konvalescent och helt jävla bindgalen att gå ut och gå med. Han skulle promeneras för hand då han stod på box efter en operation. Han skulle gå vid hand två gånger om dagen morgon och kväll! För att hinna göra det på morgonen fick jag gå med honom innan jobbet och då är alla sekunder dyrbara! Så jag ville ha något som gick snabbt och lätt att ta på, för att ha honom i bara grimma var förenat med livsfara för alla inblandade.

Att tränsa var jobbigt och tog tid och kedjan funkade så där, den kunde nästan trigga honom i stället. Så varför inte prova repgrimman som Pajen visat mig! Smidig att dra på, drar inte i munnen men ger ett väldigt effektivt tryck bakom öronen och över nosryggen vilket gör att hästen inte är riktigt lika benägen att resa sig eller att dra iväg! Gör den det ändå är det rått lätt att få kontroll igen! Så ser det ju så vänligt och harmlöst ut jämfört med kedjor och annat skrot!

Det är inget konstigt egentligen utan fungerar som så mycket annat med hästar, tryck och eftergift helt enkelt. Samma princip som med bett eller kedja! Skillnaden är väl att när inget tryck läggs på så känns den i stort sätt inte alls för hästen. Bett eller kedja är ju mer påtagligt även utan tryck? När trycket väl läggs på så är det snabbt och precis men lättar av så fort hästen ger efter! Jag tror att det är så den funkar och att det är därför som den är så effektiv! Men det får någon med mer kunskap än jag förklara!

Hur som helst så ska det bli intressant om det är fler inom den "traditionella" ridsporten som kommer att börja använda den nu när man ser Peder använda denna tingest! Kanske jag slutar att bli "hånad" av mina vänner i stallet när jag kommer dragande med den nu;) Det återstår att se! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar