tisdag 5 maj 2015

Gundela på tur

I går red jag Pyret och vi gav oss iväg på en liten tur runt Ideon som uppvärmning, vilket gick över alla förväntan. Förra veckan tog vi en kort skrittur på Fäladen vilket var ganska intressant då Gundela var överallt och ingenstans. Hon stannade, backade, stod på bakbenen och var allmänt irriterande att ha med att göra. Huvudet hade hon konsekvent uppe i luften och såg nog ut som en hjort på som kommit vilse i stan. Tydligen är hon inte van vid att ridas ut på egen hand utan sällskap av någon annan häst, vilket jag glatt informerade mig om i efterhand. Hur som helst, i min värd måste man kunna rida ut på egen hand så därför inledde jag även gårdagens pass med en utskritt fast den här gången på ett mindre folkrikt område. Gundela, barnvagnar och cyklister bör hållas isär vilket jag blev varse förra skrittrundan.

Som sagt denna gången skötte hon sig väldigt bra. Huvudet hade hon visserligen rakt upp halva turen och där var vissa stunder där hon nog tänkt plantera sig i marken, men hon kom kvickt på andra tankar och gick snällt fram när jag bad henne, något spänd, men ändå framåt. Mycket mer än så kan man ju inte begära. Hon stannade faktiskt inte en enda gång och tjurade under passet. Efter skritturen travade och galopperade vi på stora hoppbanan. Jag jobbade med att öka och minska volter i både trav och galopp. Galoppen var rätt fin på slutet. Jag tror att jag börjat hitta knapparna på lilla damen?? Sedan avslutade vi med att galoppera över alla tittihinder på väldigt låg höjd vilket hon gjorde utan att stanna en enda gång. Vi hoppade till och med vattenmattan utan större protester. I kväll ska Lilla My hoppa henne och jag hoppas att det lilla odjuret skärper sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar