torsdag 2 juli 2015

Naughty, naughty Harry

Semestern har börjat och jag har fullt upp. Jag förstår inte hur jag hinner jobba i vanliga fall?? I går skulle jag lägga sadel på Harry, var tanken. Men Harry hade inte den minsta lust att komma in från hagen. Till slut fick jag ringa efter Pajen, som man också kan kalla för "kvinnan som viskar med hästar" för att få in djuret. Med hennes och de andra hästarna hjälp fick vi in Harry i slussen till hagarna och där kunde Pajen ta honom och lägga på en repgrimma så att vi kunde leda in honom.

Sedan började Pajen "viska" Harry genom att snurra runt honom och flytta honom lite hit och dit. Hon kallar det hon gör för en massa konstiga amerikanska uttryck som jag glömmer vad dom heter så fort hon sagt dom. Men det är väldigt intressant att titta på i alla fall. Jag förstår principen och jag är nog inte helt ute och cyklar själv men jag kan inte finliret och jag är inte alls så konsekvent eller lyhörd som Pajen. Jag får jobba lite på det där tror jag.

Hur som helst Harry fattade ganska snabbt men han var inte helt "utsackad" som Pajen kallar det för. Då ska dom typ stå och sova på stället med nacken sänkt och vara helt avslappnade och inte bry sig om vad som händer runtomkring dom. Nu är jag inte så noga med om det är helt stilla och "av", men jag förstår vad hon menar, det är ju rätt bekvämt med såna hästar, fast dom är ju inte så roliga. Jag är mer inne på good enough och lite höjda nackar här eller där berör mig inte så mycket. Däremot hade det ju varit trevligt om djuret gick att fånga i hagen så att man kan jobba med honom överhuvudtaget!!

Efter Pajens lektion i hästviskning gick jag in och spolade av Harry vilket gick hur bra som helst, jag tror att han tyckte det var riktigt skönt för han stod helt stilla till och med när jag skrubbade benen med en svamp. Det trodde jag inte att det skulle gå att göra för en vecka sedan. Att spraya honom med flugspray är inte heller något konstigt och det reagerar han inte alls för. Som pricken över i fick han på sig ett flugtäcke. Harry börjar att bli en tamhäst nu, ja förutom att det inte går att fånga honom då.

Efter alla aktiviteter släpptes Harry ut i en "mindre" hage där han får gå själv, där är hästar i hagarna på varje sida om honom så han är inte själv. Men han får faktiskt känna sig lite ensam så att det blir intressant med sällskap av även människor. Nu kommer jag att får lägga allt krut på att göra honom tillitsfull och faktiskt inse att det finns vissa fördelar med att umgås med människor. T. Brown kommer att göra godis, godis, godis och åter godis! Frågan är bara om jag ska fokusera på enbart detta ett tag och inte ta in honom från hagen när han är fångad utan bara, fånga honom om och om igen tills det fungerar utan några problem. Eller om jag ska ta in honom när jag fått tag på honom och även jobba med andra saker i anslutning till detta. Jag får nog fundera på det eller så ger dig sig av sig själv. Eller så får jag lära mig att slänga lasso, det är ju också ett alternativ, jag är ju trots allt i Vilda Västern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar