fredag 16 juni 2017

Vi har tränat och tankar om naturen!

I går var jag och Myran med på vår första "hoppträning". Vi travade över kryss på den hisnande höjden 30 cm. Myran var inte så imponerad utan klev över mest i förbifarten samtidigt som han tittade på dom hästar som sprang omkring på fältet! Dom var jätteintressanta och lite smått läskiga. Han hade ändå full koll på fötterna för trots att bommarna inte var hans primära fokus fixade han det plättlätt! Detta var även vårt första pass på utebanan och det gick mycket lugnt och städat till.

Efter träningen travade vi ett varv på Grevie Hästcenters "naturbana"! Vi är minsann med vår tid vi! Pappa K har klippt en sträng runt höfältet som vi får rida på innan höet har tagits på hela fältet. Jag tyckte att vi skulle slänga in lite pinnar att trava över och sedan att vi kanske efter höskörden skulle plantera lite träd så att man kan rida naturliga volter också. Mamma B hade en jättebra lösning, för hon föreslog att vi kunde rida runt bland träden i deras trädgård i stället;)! Jag tycker att det här med "naturbanor" är en briljant idé! Det ger liksom en helt annan tyngd och seriositet att säga att man rider på en naturbana än att man "bara" rider ut.

Jag rider ju väldigt gärna "ut". Att rida ut för mig innebär inte att jag slörider och lufsar runt. Jag har mål och mening med mina uteritter och tränar på diverse saker, som tempoväxlingar, övergångar, sidvärtsrörelser, kondition och klättring. Inga volter för vi har ju inte jättemycket träd här hos oss;)!
Därför kan jag inte låta bli att dra lite smilbanden då konceptet naturbana nu har myntats av en av våra toppryttare och att detta säljs in som något helt fantastiskt och nyskapande. Vad fanken är det jag och många med mig har sysslat med i så många år!!

Nu vill jag påpeka att jag tycker att det är jättebra att man från toppen nu försöker nå ut med att tävlingshästar mår bra av att se något annat än ridhusväggar och fibersand. Men något nytt är det inte och vi är rätt många som redan sedan tidigare varit medvetna om att träna sin häst för tävling kan man göra på många olika sätt, även i naturen. Så ut i skogen med er och far runt bland träden för nu är det så rätt. Säg att ni rider på er naturbana så riskerar ni inte att klassas som skogsmullar, om ni nu skulle oroa er för det!

Mycket natur ska det bli i sommar!1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar