fredag 30 mars 2018

Scrollar runt

God morgon på er!! Jag sitter här i lugn och ro med min latte och kollar runt på lite på fb. Hamnar i något hästforum och läser något om vad folk gör med sina hästar när det är snöstorm. Riktigt ointressant om ni frågar mig! Kollar vidare och frågor om både ditten och datten dyker upp, inte så intressant det heller. Sedan kommer jag till Anna Hassös krönika i Ridsport som någon delat, jag har börjat läsa den innan men inte hunnit läsa färdigt den, så det gör jag nu. 

Jag håller med henne, klart hästar ska få vara hästar och gå ute och med kompisar och allt det där. Jag läser även kommentarerna där alla goddigoddi människor skriver om hur duktiga dom är på att ha sina hästar ute 24/7 på sina lösdrifter. Bra för dom! 

Men så tänker jag på min egen hästhållning som förmodligen skulle vara som rött skynke för alla som håller med Anna där i tråden. För min häst är en av dom där som bara är ute en liten del av dagen och som går i en sådan där liten ruta som alla goddisar hatar. Inte heller går han ihop med en annan häst utan får leka med hagkompisen över ett staket i stället. Jag har det inte så för att det är det bästa för min häst utan för att det är det bästa för mig och min ridning som mitt liv ser ut just nu!! 

I den bästa av världar så hade min pålle fått gå i kuperade hagar tillsammans i en flock, vi hade älskat det både jag och häst. MEN för här kommer det ett stort men. Jag vill också kunna rida inomhus när vädret är skit och det är mörkt när jag slutat jobbet under vinterhalvåret. Jag vill ha möjlighet till träning där jag inte alltid behöver åka iväg. Jag vill ha hyfsade möjligheter att rida ut och jag vill ha bra foder till hästen. Jag vill även ha den service som mitt stall kan erbjuda då det underlättar för mig att hinna rida, för jag prioriterar att rida framför att hästen går i jättehage. Jag vet, visst är det förfärligt. Jag vill även ha råd att tävla och träna samtidigt som jag ska kunna betala stallhyran. Avståndet till stallet från jobb och och hem är också en viktig faktor för mig.

Tyvärr innebär mina önskemål att hästen inte har det optimalt i sitt hästliv, tyvärr så är det hagar, tid för utevistelse och hagkompis som fått stå tillbaka. Jag har ännu inte hittat ett stall som uppfyller allt jag önskar eller faktiskt vet är det allra, allra bästa för hästen! Här följer en lista med sådant jag önskar av ett stall
  • Nära hem och jobb
  • Tillgång till ridhus med bra underlag
  • Daglig utevistelse
  • In/utsläpp fodring av häst som ingår
  • Möjligheter att rida ut
  • God kvalité på foder
  • Bra stallmiljö
  • Stora hagar
  • Hagkompis
  • Rimligt pris
  • Skrittmaskin
  • Uppvärmd sadelkammare
  • Spolspilta med varmvatten
Listan kan säkert göras längre men i huvudsak är det detta jag är ute efter. Mitt stall uppfyller många av mina önskemål men långt ifrån alla. Jag har ännu inte hittat något stall i närheten där exemplvis "hagsituationen" är optimal. Är jag och mina stallkompisar onda människor för att vi har häst som vi har??? Är jag en dålig människa och djurplågare för att jag väljer bort 12 timmars vistelse i hage för min häst för min bekvämlighets skull och för att jag vill ha ett ridhus. Antagligen i massor med människors ögon. Men då får det vara så! 

Jag gör ändå så gott jag kan för att min hästs behov av att vara häst ska tillfredsställas. På somrarna får han i alla fall gå ute dygnet runt och äta gräs i en stor hage. Jag rider i stort sätt varje dag och jag försöker variera min ridning när det gäller underlag och miljö i den mån det går. Dagar han vilar går vi på promenad och finns det möjlighet så får han lösgaloppera så att han får sträcka ut och röra sig hyfsat fritt. När han är inne så står han på halm så han har alltid något att tugga på. Det kanske inte är nog i många människors ögon men nu är det som det är och jag tänker inte sluta med häst för att jag inte lyckats hitta ett stall med "ALLT". När jag gör det då lovar jag att jag ska flytta och Myran ska få galoppera på gröna ängar med hagkompisar 24/7. Tills dess så gör jag så gott jag kan för min häst med det jag valt och jag tänker inte skämmas för det heller!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar