tisdag 20 mars 2018

Borta bra och hemma häst!

I helgen åkte jag med familj till London och Derby för att träffa pappa och en vän till dottern! Trots att jag bara varit ifrån stallet tre dagar känns det som flera veckor, visst är det konstigt, men det är nog så när man gör något dagligen år ut och år in??

Hur som helst, Myran ha blivit omhändertagen av stallkamrater och har vilat sedan i torsdags. Måste komma i håg att longera innan jag rider honom!! Myran är oftast snäll men när han vilat och det är kallt är han en liten filur!! Han bockar och reser sig! Senast i torsdags flög jag av honom igen och denna gången var det helt och hållet Myrans fel!

Han gjorde en riktig fuling faktiskt!! Oftast när han är så där bockig så är jag beredd när jag börjar galoppera och håller upp huvudet på honom och driver på honom framåt så han inte kan bocka. I torsdags kändes han pigg men inte så farligt spänd så jag var inte alls så uppmärksam som jag annars skulle vara! Mitt i ett galoppsprång tvärnitar djuret kör ner huvudet mellan benen och knycker till samtidigt som han vänder, jag var helt oförberedd och flög som en vante i marken! Jag slog mig inte direkt så det var ingen fara men jag blev väldigt överrumplad!! Efter det var jag mer på min vakt så när han försökte göra om samma sak igen hann jag med och fick upp huvudet och tillbaka balansen så att jag undvek att dratta av igen!

Så mycket som jag åkt av det senaste halvåret har jag inte gjort sedan jag hade Knatten!! Tror ni att det är åldern kanske??  Man blir lite långsammare, lite mindre smidig och lite sämre balans?? Som tur är så har jag ju inte riktigt vett att blir rädd så än så länge är det ingen fara! Visserligen så undrar min kiropraktiker om jag inte ska byta hobby, men nej inte än.

Så innan uppsittning i dag så är det longering av grått djur som gäller, det brukar ta udden ur honom;)!!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar