onsdag 11 maj 2016

Dressyr

I Hippsons magasin, nr 2 2016 läste jag en krönika av Marina Mattson som handlade om att dressyren inte drar någon publik och att man kanske måste tänka om för att göra dressyren mer tittarvänlig. Som det ser ut nu så är det tydligen bara de närmast sörjande som hittas på läktaren.

Jag kan ju svara för mig själv varför jag inte tycker att det är så roligt med dressyrtävlingar. Jag tycker att det är vansinnigt tråkiga och tillknäppta tillställningar utan någon som helst glädje eller humor. Dressyrhästar är tydligen rädda för allt och kan inte hantera höga ljud, hastiga rörelser, gnälliga ungar eller någon annan form av liv och rörelse.

Detta innebär att man som publik inte får öppna munnen, röra på sig eller på något annat sätt visa att man är ett levande ting utan att man får onda ögat. Jag är som många vet en ganska livfull person, jag pratar högt, skrattar högt och rör mig allt för hastigt på en läktare. Detta fungera utmärkt på en hopptävling men gud nåde mig om jag beter mig så på en dressyrtävling. Så många mördande blickar jag har fått på dressyrtävlingar av både närmst sörjande och ryttare. Tur att jag är av en robust natur och lätt skakar av mig ogillande blickar, annars hade jag varit död.

Då jag faktiskt hyser respekt för de flesta människor och inte på något sätt vill förstöra för någon så håller jag mig ifrån dressyrtävlingar i så hög grad jag bara kan, för allas bästa alltså! När jag åker på en dressyrtävling för att se någon nära vän tävla (jag känner faktiskt folk som håller på med denna gren) så måste jag med mig själv gå igenom en liten lista för att inte göra bort mig och störa någon i deras program.

Här är min lista på vad jag bör tänka på:
  • Smyg fram om du måste röra på dig, annars hitta en plats och stå still där.
  • Tänk på att inte fäkta med några fingrar armar, ben eller annan utstickande kroppsdel.
  • Säg inte ett ljud, måste du nödvändigtvis säga något, viska, jättetyst!
  • Skratta för guds skull inte, vad du än gör, det är aldrig ok att skratta!! Denna punkt är viktig!
  • Se till att inte ha prassliga kläder på dig!
  • Prassla inte med godispapper eller med något papper överhuvudtaget.
  • Chips är INTE att tänka på!
Det finns säkert mer. Men eftersom all denna tystnad  och stillhet är väldigt påfrestande för mig så håller jag mig till hopptävlingar i stället.

Sett på vilken tävlingsparkering?
Ut ur lastbilen kommer det en häst med fyra människor som leder den! Dressyr- eller hopptävling?
Ut ur lastbilen kommer en människa ledande fyra hästar! Dressyr- eller Hopptävling?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar