tisdag 10 maj 2016

Vad har hänt sedan sist

Just nu är det lite skralt med motivationen här igen. Att skriva har inte känts så roligt de sista dagarna. Ridmässigt så är jag väldigt motiverad! I torsdags var jag på clinic med Jeroen Dubbeldam som ni kan läsa om här.

Tillbaka till grunderna var hans budskap och gör det med så stor precision du bara kan. Inga fantasifulla övningar utan bara vanlig hederlig basridning men att man skulle vara noggrann med detaljerna. För håll med mig, det är ju där man som glad amatör ofta brister. Man slarvar, man är inte konsekvent och man nöjer sig med nästan bra i stället för perfekt.

Jag fick i alla fall bekräftat att jag tänkt rätt om en sak, och det är att man ska öka galoppen in på kortsidan och genom  den vilket jag jobbat en hel del med på Harry. Det är ett tips som jag snappat upp någonstans ifrån tidigare och som jag tyckte verkade väldigt logiskt att göra med en hopphäst. Man ska ju galopper ur sväng mot hinder så då har jag tänkt att det borde vara bra att träna på det redan från början.

Eftersom Harry håller på att transportrehabiliteras och inte är mogen för att åka iväg ännu så tog jag med mig Smartie till Ribban i stället. Vi hoppade en 1.05 meter, konstig höjd kan jag tycka men den är säkert bra rent mentalt? Hur som helst Smartie var lite spänd men ändå fin. Vi fick ner sista hindret i fas 1 och det kan ju tyckas som ett ganska trist resultat, men det räckte till en sjätte plats. Något jag inte varit med om sedan 90- talet då man blev placerad bara man var dubbelnolla, inget som brukar ske i dag precis.

Även Smartie hade fått öka på kortsidorna då jag red henne efter jag varit på clinic!! När jag tävlade tänkte jag även att hålla mina linjer och det fungerade ganska bra.

I övrigt är annars det mesta lugnt. Jag har lite tävlingar inplanerade med Harry. Om jag åker på dom beror på om det finns möjlighet att lasta från stall när vi ska åka hem ifrån tävlingen. Nej, han är fortfarande inte lastbar, han är bättre men inte bra för att göra en lång historia kort!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar