torsdag 22 oktober 2015

Dags för en ny lista

Harrys Lista
  1. Stå uppbunden i stallgången och vara stilla,(börjar funka)
  2. Bli borstad på hela kroppen inklusive bakbenen och svansen (borstning av bakben innebär för tillfället risk för krossade knäskålar)
  3. Lyfta alla fyra benen (den får nog ta sin lilla tid)
  4. Bli badad och spolad
  5. Bli longerad i alla gångarter
  6. Bli tömkörd
  7. Sadel på ryggen
  8. Titti på ryggen
  9. Titti på ryggen i alla gångarter
  10. Bli lastad
  11. Åka transport
  12. Löshoppa, vi hoppade över den helt!!
  13. Hoppa med Titti på ryggen.
  14. Förstå att det inte är enbart gräs som går att ätas 
Så där nu har Harry bockat av allt på sin lista! Det har gått ganska fort om man tittar i backspegeln! Den 29 Juni i år kunde jag knappt longera Harry! Den 13 Juli satt jag på honom för första gången och den 17 oktober var han på sin första Pay and Jump! Det ä lite drygt tre månader som har förflutit mellan dessa tillfällen!

I går på hoppträningen kändes han riktigt fin, speciellt på marken när vi värmde upp! Han börjar bli stabil och han har hittar sin egen balans! Han lutar inte så mycket inåt i höger varv längre och man kan börja öka och minska längden på både traven och galoppen så smått. Galoppen är hans styrka och där är han riktigt duktig på och han har en väldigt fin takt i den. Traven blir även den allt bättre och han har blivit mer liksidig och "rakare" i nacken när man ställer honom, med det menar jag att han nu ställer sig i både bål och nacke och inte bara lägger huvudet på sned som han gärna gjorde åt höger innan.

Jag tror att mitt grusvägsarbete är väldigt bra för honom för det är efter jag börjat med det som han har börjat hitt takt och balans. Jag försöker rida ut så mycket som möjligt eftersom detta snart bara kommer att var ett alternativ på helgerna. Snart är det för mörkt för att rida ut efter jobbet och sedan kommer ju kölden och fördärvar som fina grusvägarna. Det är nu man får passa på!

Harry vill gärna dra ner eller upp huvudet, ta tag i bettet och älga iväg i traven när man rider ut, då känns det som man inte har någon som helst kontroll och så vill man dra i munnen. Det är ju big no, no på det. Jag har haft lite svårt att hitta fram till hur jag ska hantera detta, men nu har jag hittat knepet tror jag. Jag låter honom gå med huvudet där uppe och försöker inte att dra utan bara hålla handen still och vicka lite på fingrarna. Vill han dra tyglarna ur handen håller jag bara mjukt emot och försöker rida lätt långsamt i jämn lugn takt, då brukar han hitta stödet där uppe och framme och sedan hittar han balansen och sedan takten då släpper han efter och går fint tills han tappar bort det igen. Då gör man om proceduren och nu kan han gå fint allt längre sträckor för varje gång.

Jag har även börjat flytta honom i sidled på grusvägen och detta hjälper ju också till att få honom jämnare. Volter kan vi rida på i vinter tänker, jag:) Nu är grusvägarnas tid och den ska utnyttjas. Jobbet här stärker ju även upp senor, och ligament har jag hört. Jag varvar grusträningen med skritt på asfalt för det ska ju också vara bra. Häromdagen klättrade vi även i en lite backe som finns i närheten. Om jag har ridit en kortare runda kan jag ibland avrunda jobbet med galopp på grusbanan. Så ett pass kan ridas på tre eller fyra olika underlag och det kan ju inte vara fel?

Det är kul när bebisarna orkar allt mer så att man kan variera träningen. Som det ser ut nu så går nog Harry 4-5 dagar i veckan. Med vilodagar var tredje eller fjärde dag. På vilodagarna promenerar vi då hagarna inte räcker till för motion. Harry kan allt, enligt sig själv i alla fall!!

Första uppsittningen för tre månader sedan!

Pay and Jump förra helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar