måndag 12 september 2016

Hästar på alla håll och kanter

Att ha hästar på två olika stall är nog inget hållbart koncept i längden. Jag Har svårt att få överblick över situationen. Just nu är Harry inte nummer ett då han inte tävlar utan den rollen får Pinglan axla. Det är hon som håller min motivation uppe just nu då Harry som jag tidigare sagt mest jobbar i skogen. Det finns en plan för honom också men den är ganska oklar för tillfället så därför går han på sparlåga just nu.

Pinglan blir bara finare och finare att rida. Kvalitén på galoppen har blivit bättre men måste förbättras  ytterligare några snäpp för att hon ska få lättare i hoppningen. Hon måste få in sina långa spiror lite till under sig för att även kunna göra det i en lite större snabbare galopp. Det kommer med lite tid skulle jag tippa på. Hon tävlade i helgen och gick en 1.20 klass med två ner i fas 1. Vissa språng är riktigt fina och vissa halvbra och sedan är det rivningarna där hon slår ut bommen rejält med frambenen. Det får vi jobba på, Fröken Grevie såg ritten och kom med lite förslag på hur vi ska träna vidare för att få upp framhovarna lite kvickare.

Jag frångick min plan lite med att bara hoppa 1.10 och 1.15 men den ska jag följa framöver. Till helgen blir det en 1.10 och helgen därpå 1.15. sedan är det någon veckas tävlingsuppehåll och sedan hoppar vi en 1.15 i början av oktober. Så nu vet du vilka planer vi har Agda;)!

Liten film på gårdagens start. På ettan hade Pinglan först någon idé om att stanna. Min egen ritt kan jag väl säga att jag blir lite för passiv på vissa distanser och låter Smartie sköta sig själv. Å andra sidan så är det bättre än att sitta och ratta hejvilt och sticka plagg på vägen som var ett av mina stora problem förr i tiden. Handarbete de lux och på Harald kunde jag komma ut med en hel kofta i nävarna när det var som värst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar