fredag 16 september 2016

Inomhus:()!

I morgon bär det av till Lillhagen för säsongens första inomhustävling, vilket känns helt galet i denna tropiska värme. Om jag hade fått önska så hade AC i ridhuset inte varit helt fel. Jag misstänker att det kommer att vara hot,hot, hot!! Det var i september som man skulle ha tagit semester!

Jag har införskaffat ett nytt bett som jag ska prova på Pinglan, ett flippanbett. Svindyrt men förhoppningsvis väl investerade pengar. I går hade jag det på Harry när jag red ut i skogen och det funkade väldigt bra, tycker jag. Jag kunde hålla en framåt galopp inne på skogstigarna utan att han drog iväg okontrollerat som han ibland kan göra på tränsbettet. Vilket är väldigt skönt, för när jag  pratar om skogsstigar så är vi verkligen mitt ute i spenaten och galopperar. Det går upp och det går ner och underlaget är inte direkt som golvet i balsal när det gäller jämnheten. Det är även grenar, pinnar och sly om dyker upp mitt vägen vilket kräver att man har lite kontroll på sin ponny! Flippanbettet kändes inte lika skarpt som pelhamet och så kan man välja hur mycket hävstångseffekt det ska ha vilket jag tycker är bra.

När det gäller Pinglan så gillar hon bett som har lite hävstångseffekt så därför tror jag att det ska passa henne också. För hennes del handlar det inte om att hon blir stark eller ligger på utan att hon kan bli lite flaxig i huvudet på vanligt bett. Jag har ju lite svårt att hålla många bollar i luften och just nu måste jag koncentrera mig på min sits och då är det bra om huvudet på hästen inte flaxar runt så att jag måste tänka på det med:)! Jaja, jag vet att handen är en viktigt del av kroppen vid ridning och att den ska med i helhetsbilden. Så jobbet med händerna är inte färdigt, men får stå tillbaka för lite mer svikt i knän och lite mer upprätt sits innan hinder!
 
Pinglan har lite svårt att få upp framfötterna tillräckligt fort i bland och det underlättar ju inte precis för henne att ha mig hängande runt halsen heller. Hon behöver även lite hjälp att sätta sig mer på bakbenen i språnget och då måste jag vara mer upprätt innan språnget och svikta till i knäna när vi hoppar av. Så det måste jag tänka på nu och förändring är ju alltid skitsvårt och kräver min fulla uppmärksamhet och koncentration.

Bildresultat för flippanbett beris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar