lördag 3 september 2016

God morgon!

Sitter här i soffan med en latte i min ensamhet och tycker att livet är rätt så bra faktiskt. När kaffet är uppdrucket och bloggandet är färdigt tänker ja dra iväg till stallen. Först till Harry som ska få traska runt i skogen och sedan till Pinglan som ska jobba i galopp över bommar. Det är tanken i all fall.

Denna helgen är det inga tävlingar inplanerade så det är en lugn helg. Nästa vecka bär det av till Stensäter där vi hoppar en 1.10 om jag kan byta ner en klass fast alla klasser är fulla, annars får det bli 1.20. Sedan ska jag hålla mig till planen att hoppa 1.10 och 1.15 tills dessa klasser verkligen sitter. Höjden är inget problem i sig utan det är flytet mellan hindren som måste sätta sig.

Harry jobbar på där han är och jag rider honom mest i skogen nu. Mycket klättring och långsam trav på grusväg blir det. Ren styrketräning helt enkelt. Tyvärr är skogsvägarna helt stenhårda annars hade det blivit mycket galopp i stället. När dom väl blir så där härligt regnmjuka som grusvägar kan bli, då kommer det vara helt fantastiskt att rida där i skogen. Kan man får beställa lite nattligt regn under några dagar kanske. Harry får jobba mycket med övergångar och halter där på vägarna. Jag bestämmer mig för att göra en övergång eller en halt vid ett speciellt träd eller en buske längs vägen. Då blir det lite mer fokus från min sida en om man bara helt random rider på där i skogen.

Harry avskyr halter och han blir sjukt irriterad på mig när han måste  stanna "vid varenda förbaskade stubbe hon ser", Harrys ord! Harry har generellt väldigt svårt för att stå stilla och halt är en av hans hatmoment. Så just nu är målet att Harry ska kunna göra en halt där han står på alla fyra ordentligt under  sig i några sekunder med eftergift i nacken. Fantastiskt spännande övning, kanske inte men förmodligen så nyttig, annars hade ju djuret inte tyckt att det var så jobbigt?? Ibland är ridning så glamoröst och spännande!! Fast jag har ett mål och ridningen blir så mycket roligare om man har en plan och ett syfte när man rider även om det så bara handlar om halter på en skogsväg!

 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar