onsdag 31 augusti 2016

Vad händer här då?

Nu börjar nog julen snurra lite igen och stiltjen här på bloggen kanske, med betoningen på kanske, kommer att avta.Vi får se? I helgen bar det av till Trolleholm med Pinglan som startade en 1.15. Vi fick ett ner i fas ett, tack vare att jag låg som en groda på halsen ut ur kombinationen, annars var det en helt ok runda, i alla fall med tanke på hur träningen innan tävlingen gick.

Onsdagen innan tränade vi för Fröken Grevie med skiftande resultat. Pinglan var nog brunstig för det här med att ta skänkeln var ingenting som hon någonsin hade hört talas om! Varför trycker du mig i sidorna med benen hela tiden, vad vill du säga med det var frågor jag fick från märren varje gång jag la på ben på! Gå framåt, böja mig varför då, vad ska det vara bra för, var andra funderingar Pinglan brottades med. Med lite frenetisk övertygelse från min sida gick det så småningom upp ett ljus för damen och då blev hon som smör att rida! Innan dess! Inte så smörig utan mer träig!! Hoppningen gick därefter , inte direkt dåligt men inte heller lysande!

Vid lite analys av träning och tävling har vi kommit fram till att Pinglan numera hoppar mycket jämnare och med bättre kvalité i sprången men att galoppen mellan hindren fortfarande inte sitter riktigt som den ska. Därför ligger fokus nu mycket på att få en jämnare, större och mer avslappnad galopp mellan hindren när vi rider banor. Vi behöver träna på att verkligen komma ur svängarna i galopp. Just nu orkar hon inte riktigt bära sig själv i dessa lägen men dit ska vi.

Planen är att rida på i 1.10 och 1.15 framöver och verkligen stärka formen där för att så småningom går över till 1.20. Min plan i alla fall, vi får se om det är Pinglans plan också.

När det gäller Harry så mår han bra i nya stallet och går just nu på lite halvfart. Harrys främsta fokus ligger på annan träning just nu:)!

Även Dante har skuttat runt sedan jag skrev sist. Han blir bara bättre och bättre att hoppa och jag kan allt mer se förtjänsten med den här typen av lite känsligare och explosivare häst. Svårt är det för mig men så nice när man börjar hitta fram till hur man ska rida den här lilla blixttigern. För jävla, ursäkta uttrycket, vad mycket power där är i honom! 

                       Tiger Dante

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar