måndag 8 augusti 2016

Två hästar och Harry vill ha en lastbil!

Visst hade det varit roligt att ha två hästar att ha igång samtidigt, men jag fattar ju själv att det inte funkar som mitt liv ser ut nu. I kortare perioder är det inga problem men i längden hade det inte gått inte sju dagar i veckan i alla fall.

I veckan som gått har jag haft två och med lite planering och med en försummad dotter har det gått bra. Häromdagen tog jag även hjälp av Leons medryttare som fick rida Harry när jag trimmade Pinglan inför tävlingen. Som jag någon gång skrivit innan så tycker jag det är bra att låta någon annan än en själv rida sin häst. Går ens häst bra med andra är det ju ett kvitto på att man gjort ett hyfsat jobb själv anser jag.

Harry har under sommaren inte bara lasttränat utan han har även genomgått ett rasbyte. Han är numera fjording, fast utan stubb. Han har blivit så ljus av solen att han ser gul ut och så har han en ål på ryggen också! En klippning kommer förmodligen att återställa honom till halvblod igen men det får vänta i någon vecka till tror jag!

I går provade jag att ta upp Harry i Fröken Grevies stora lastbil. Inga problem alls förrän jag skulle ställa honom på sidan och han kände tryck i rumpan, då kastade han sig ut baklänges ned för rampen som är ganska hög! Man måste ge honom att han är en fena på att hålla balansen när han går baklänges och rakt och fint backar han också. När vi gick upp sedan igen vände jag honom bara om helt och så fick han gå upp och ner rätt några gånger.

Efter det sa Harry till mig att han verkligen inte har något emot att åka i stor lastbil, bara han får ha den för sig själv och slipper att stå på sidan. Jag förklarade vänligt och bestämt att han nog allt får nöja sig med släp i fortsättningen också eller då och då dela plats med andra i lastbilen,  för de är inget alternativ att han får en femhästars lastbil för sig själv! Då ville Harry inte lyssna på mig längre, utan mumlade något surt om att jag var förbaskat gniden och snål!!
Pinglan till vänster och Harry Fjording till höger

 
En sådan här buss vill Harry ha. Smartie gillar den också!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar