onsdag 3 augusti 2016

Hästarna

Just nu har jag hand om Smartie en hel del då hennes mamma har lyckats bryta foten, när hon gick ur sängen! Nej, Smarties mamma är inte 85 år, utan en människa i sina bästa år och vid god vigör. Hon har bara otur när hon rör sig. Så därför rider jag Smartie ganska mycket nu. Hon har blivit väldigt fin efter sin sommarsemester och är rolig att rida. Vi är anmälda till tävling nu till helgen då vi åker iväg och hoppar en 1.10 i Perstorp. Tyvärr blir det ingen hoppträning denna veckan då våra träningar på anläggningen inte riktigt kommit igång på vanliga tider ännu. Men det får gå ändå.

Målet med Smartie är att försöka få henne att gå stadigt i 1.20 under hösten och försöka kvala henne till 1.30. Det borde inte vara omöjligt men vi får se. Hur som helst är det alltid mycket roligare att rida efter en plan och ha lite hållpunkter som man försöker att ta sig till. Att bara rida på måfå ger mig inte ett dyft. Jag kan dock ha lite olika mål antingen med mig och häst som ekipage, eller att jag skall bli bättre på någonting själv som ryttare eller att hästen ska utvecklas på något sätt. Givetvis går det in i vartannat.

Till exempel så vill jag med Harry att vi tillsammans ska utvecklas som ekipage. Samtidigt vill jag ju att Harry ska bli så bra som möjligt att rida för vem som helst och att han ska bli en bra tävlingshäst. När det gäller Smartie vill jag att hon skall få erfarenhet på tävlingsbanan och ta sig upp lite i klasserna. När det gäller Dante så har jag inga mål gällande tävling då detta inte är syftet med hans hoppning. Dante hoppar för att Dressyrflickan anser att det gynnar Dante både själsligt och fysiskt, Dante älskar att hoppa och är rätt så bra på det med för den delen. Målet för mig med denna hoppning är att det utvecklar min ridning då Dante är rätt olik de hästar jag annars brukar råka på. Han är elektrisk och ganska känslig vilket inte är den typ av hästar som jag rider bäst precis!! Denna typ av häst är för mig en utmaning men ack så nyttig att sitta på!

Ja det var lite tankar om ridning och hästar det!

Harry

Smartie

Dante

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar