söndag 22 juli 2012

Varför jag inte skriver om min ridning just nu

Jag har inte skrivit så mycket om min ridning här ännu och det beror på att Knatten har varit skadad och vilat och det därför inte har funnits så mycket att skriva om.

Vi åkte till Åsbo och tävlade i slutet på juli, tanken var att russet skullegå 1,20 och 1,30. Han var väldigt fin på framhoppningen, förutom att hantokrusade efter varje hinder. M skrattde så hon kiknade. Vi roade även ett avvåra lokala proffs (som red Knatten på breeders förra året) som kom medförslaget att jag skulle varna alla när jag hoppade så att dom skulle kunnaflytta på sig eftersom vår broms var ur funktion. Vi hoppade fram på endressyrbana så bromssträckan var något begränsad kan man säga. Vi slog inteihjäl någon och vi krockade inte så allt var frid och fröjd. Inne på banan varKnatten super fin, tyvärr petade vi sista hindret men jag var nöjd ändå då, vihade fint flyt och det mesta gick enligt planen.

När vi kom ut på parkeringen blev Knatten skrämd av en häst som kastade sigi lastbilen en bit bort. I vanlig knatteanda kastar han sig runt och sladdar utmed bakbenen som Bambi på hal is. Inget som oroar mig eftersom Knatten ofta harsina ben precis överallt och ingenstans utan att det händer honom något. När vispolar av honom ser jag hur han står och lyfter höger bak, där var en delflygfän på benen och det såg ut som om han bara försökte få bort dom. M går enrunda med honom och sen lastar vi. Tävlingarna går otroligt långsamt och då viinser att jag kommer att starta typ vid kvart över åtta så stryker vi oss ochåker hem. Väl hemma flyger Knatten ut ur släpet, på tre ben!! Han vill intealls gå på höger bak så tid beställs på Löberöd, väldigt bra klinik!!

Efter veterinärbesöket var vi säkra på att det satt i hoven, sen vad som varfel i hoven var vi inte säkra på. Det kan vara en bit som slagits av från hovbenet,men det kan också vara en hovböld/blödning. Jag hoppas på hovbölden!!! Bitensom var av på hovbenet kunde orsakat smärtan, men det kunde också vara så attden varit av länge. Det är tydligen många hästar som går omkring med den härtypen av skada och som inte påverkar dem de minsta, så det är det andraalternativet som man kan hoppas på. Det var i alla fall inget som var av ellerkrossat som man kunde se på röntgen.

Tycker ofta att det är så att man åker till veterinären som ett frågeteckenoch kommer hem som ett frågetecken, fast gällande något helt annat. Boxvila blev det i allafall, så jag fick titta på hästar på Falsterbo i stället.

Nu tre veckor senare är han helt ohalt och på väg att sättas igång igen så jag kommer förhoppningsvis ha mer att skriva mer om mig och Knatten framöver.

Hur gick det då för mig igår, jo jag överlevde och det var en väldigt fin häst som jag fick hoppa gillade henne mycket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar