onsdag 28 januari 2015

Tanten och Russet traskar på

Nu var det ett bra tag sedan sist jag skrev här! Allt går sin gilla gång, jobb, stall, hemma, helg med ganska mycket häst och sedan börjar allt om igen. Själv är jag drabbad av "den stora tröttheten". Visserligen är jag alltid trött men just nu är jag ännu tröttare än vanligt med diverse ömmande kroppsdelar här och var och andra udda smärtpunkter. En sådan som inom vården vanvördigt  kallas för SVBK, Sveda, Värk och Bränn Kärring.

Min arbetskamrat sa häromdagen att hon fick dejavúkänlslor från förra året då jag varit precis lika gnällig som jag är nu. När hon sa det fick jag en vag känsla av igenkänning och frågade vad det var som varit fel då. Hon sa att jag haft D-vitaminbrist. Tur att man har folk omkring sig som har huvudet på skaft då jag själv inte har det?! Så häromveckan var jag och lämnade lite blodprover för att kolla min allmänna status, kanske är det D- vitaminsbrist igen? Solen har ju inte precis lyst med sin närvaro det senaste halvåret så det hade ju inte varit konstigt.

Jag har kommit fram till att även min häst är en SVBK! Alltid är något, om det inte är hältor till höger och vänster så är det något annat, en liten infektion här och ett litet kolikanfall där och så toppar vi det med feber och allmän hängighet en dag. Nu åker vi i alla fall iväg till veterinären för en sista irap dos. Måtte det ha någon effekt annars blir jag sur med tanke på vad det kostat mig! Jag är nog uppe i tiotusen snart! Tusenlappar jag kunnat tänka mig lägga på annat! Men vad gör man inte för sin lille telning.

Annars rider jag en del nuförtiden. Musse rider jag på marken några dagar i veckan, jag ska rida Kullen några dagar nu och jag hoppar Metallic regelbundet för Jacob. Metallic är roligast att rida för vi hoppar ju:)! Det går bättre och bättre jag börjar så smått hitta avstånd och Metallic river färre och färre hinder;)! Att han inte river lika mycket och att han lyfter mer på frambenen har enbart med utrustningen att göra! Vi vet ju alla att det är utrustningen det hänger på (ironi).

Men skämt och sido, Metallic har fått en magplatta på sig och på den ser man att han nog har slagit i magen lite då och då! Nu är ju inte magplatta en onödig sak när det gäller utrustning, tvärtom borde alla hästar ha det när dom hoppar och jag tycker att det gjort en stor skillnad på sprången sedan han fick den på sig. Så det fortsätter vi med!


 

Numera får jag i alla fall rida ett par gången i veckan trots att mitt eget djur mest tycker synd om sig själv och är ynklig på olika sätt! Förlåt Knatten men jag måste skämta om det annars överlever jag inte denna konvalescent!
Klen kille

Lite starkare killar jag kan  roa mig med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar