fredag 19 februari 2016

En helt vanlig dag

När jag kom till stallet häromdagen gick luften helt ur mig och jag funderade ett tag på att bara longera eftersom det kändes jobbigt att sätta på sig stövlar och hjälm. Kan ni bli så trötta så att just momentet att ta på sig stövlar känns helt oövervinnligt! Jag kan det, med tog mig ändå i kragen och gjorde en kompromiss, Harry fick helt enkelt nöja sig med snabb avsopning och att gå utan förbygel och martingal. I gengäld orkade jag ta på mig både stövlar och hjälm och ta mig ut till ridhuset. Jag bestämde även att Harry skulle få gå ett lättare och kortare pass, vilket faktiskt inte var för min skull utan för Harrys.

Passet hade samma upplägg som vanligt men utan så mycket krav eller press. Lite övergångar, lite skänkelvikning och så tempoväxlingar i en lugnare takt med målet att stretcha ut rygg och hals. I galoppen la jag mest fokus på att få honom att ta i och gå framåt och hålla sig rak. Harry fick fram en riktigt maffig galopp som var så pass bärig att jag kunde sitta ner ett bra tag utan att han föll isär. Med styrka kommer denna lilla 170 häst att få rätt mycket power i sig. Han är så rolig att rida nu och den senaste passen har jag känt mig så nöjd med oss att så att jag går på små moln.

Harry börjar även ta sig fysiskt, han är tyvärr en häst som inte lägger på sig så lätt och just nu äter han mig ur huset. Han får ca 3 kg kraftfoder bestående av Hippo Alfa, Hippo Müsli (den som är skonsam för magen), några dl sojamjöl och några nävar linfrökaka, 1dl rapsolja, 1 dl foderjäst och en massa extra lusernhack för att dryga ut grovfodret. Som grund får han ju givetvis en massa hösilage. Nu efter ca 1 mån när jag succesivt ökat upp maten tycker jag mig se en liten skillnad i kroppen på honom och förhoppningsvis börjar han att ta sig. Det ska även komma en ny omgång hösilage och jag hoppas att det är mer krut i det än i det vi har nu. Harrys kvällshink ser helt galen ut, men det är för att han får större delen av sin luserngiva då!

Jag funderar på att byta ut hacken mot lusernpellets men vill helst inte hålla på att blaska med vatten så jag får fundera ett varv till om det. Jag har för mig att pelletsen borde bli billigare än hacket? Men hacket är ju bättre då det gäller tuggtid och tuggtid vill man ju ha så mycket som möjligt av!?

Nu ska jag dricka färdigt mitt kaffe och snart ge mig av till stallet för i dag är det tävling. Vi ska till Granelundshallen i Flyinge och hoppa en 0.90. Tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar