måndag 22 februari 2016

En liten rosilett

I går fick Harry sin första rosett genom att gå nolla i 0.90! Så det tar sig. Denna gången hade vi lite mer flyt runt banan och Harry börjar nog förstå vad som förväntas av honom. Planen är en 0.90 till och sedan debut i 1.00. Sedan tar vi det därifrån. Om allt går som planerat och vi inte drar på oss några skador eller stöter på andra problem så är det slutgiltiga målet för 2016 debut i 1.20!! Jag skiter i Breeders då jag inte vill jaga på honom hellre rätt och långsamt än snabbt och fel. Det är min nya devis.

Man lär sig något för varje häst och visserligen tog jag det rätt så lugnt med Knatten, men så här i efterhand så hade jag nog sett till att fler grundläggande saker skulle varit på plats innan jag gick upp i klasserna. Som ridbarheten, det Knatten inte hade i ridbarhet tog han visserligen igen genom sin talang då han hade så otroligt lätt för sig över hinder medan han mellan hindren for runt som en vivelvind. Harry har troligen också talang men han har inte lika lätt för sig som Knatten hade, tror jag, men i gengäld har han nog mycket större ridbarhet än vad Russ hade och han tar mer tid på sig för att "tänka" på det han gör.

Knatten höll ju tyvärr inte men jag tror inte att hans skador hade med min ridning att göra? Hans ledbrosk i höger fram var sprucket rakt av och det berodde troligen på ett yttre trauma längre bak i tiden. Men även om det inte var mitt fel så har jag ändå lärt mig något och det är att skynda långsamt och att se till att grunderna finns där innan man skyndar vidare.

Jag är mycket mer konsekvent och noggrann i min ridning av Harry än jag någonsin var med Knatten. Det beror delvis på att Harry inte är min och att pressen på att göra ett bra jobb är större, men också att jag lärt mig massor sedan jag köpte Knatten. För varje häst man har blir man lite bättre och klokare vilket innebär att varje häst också blir lite bättre riden. Det är det roliga med denna sport att man ständigt kan utvecklas. Man lär sig något nästan varje dag och man kan bli bättre på så mycket.

Nu ska Harry få en veckas återhämtning som inleds med ir-terapi för att hålla lille häst mjuk och fin. Sedan blir det longering och uteritter resten av veckan och ingen hoppning. Harry behöver nog smälta en del och kroppen kan också behöva vila lite. Jag tänker väldigt mycket på det här med hållbarhet och jag försöker variera arbete och underlag, men även att underhålla Harry med regelbunden massage och övningar från marken där han ska hitta sin egen balans. Detta gör jag inte själv utan det är en kvinna i stallet som hjälper mig med det. Jag märker skillnad på Harry när han får den här typen av behandling då han efteråt är mer elastisk och mjuk i kroppen än innan. Jag hoppas på att en kombination av allt detta ska hålla skador borta, mycket mer än så kan jag inte göra tycker jag!

Det har hänt en del sedan i somras!

Juli 2015
 
Februari 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar