torsdag 18 februari 2016

Övergångar

Jag har tyvärr inte hunnit skriva här då jag har varit lite upptagen av övergångar. Kanske inte helt sanningsenligt men något åt det hållet. Sist vi hördes vid har jag tränat  hoppning för Pontus och dressyr för Mini med varierat resultat. Förra veckan var det hoppning för Pontus och det var både högt och lågt på den träningen. Harry hade inte riktigt koll på hur högt man bör hoppa när det är 90 cm och överhoppade sig något grymt vissa språng medan han hoppade mer tveksamt över vissa hinder. Pontus tror att det är för att han är försiktig och därför blir lite osäker på hur han ska angripa hindren. Det återstår väl att se.

Dagen efter hoppträningen var det dressyrträning vilket kanske inte var det mest ultimata upplägget för Harry. Han kändes lite matt och trött och när han är det så faller han isär och bara drar iväg i hundra nittio med huvudet rätt upp i luften. Han var i och för sig riktigt fin mellan tjurrusningarna och kunde då gå i en riktig trevlig form, men sedan föll han ihop igen. Vi jobbar mycket med övergångar på dressyrträningen och denna gång skulle vi göra övergångar mellan trav och galopp. Harry löste detta genom att ta tag i bettet och springa ännu fortare då jag vill gå ner i trav, alltså är det övergångar vi får fortsätta att jobba med. Sedan fick Harry vila i några dagar.

I lördags red vi sedan ut och jag försökte att rida övergångar även ute men det var helt omöjligt när man inte kan ta in honom på volt. Jag övergick därför till tempoväxlingar i stället och på så sätt blev det en riktigt härlig runda med en fint avspänd Harry den sista biten av vägen hem. Efter vår tur stack jag och Sidekick till Borelund för att titta på träningar för Pether Markne. Jag tror att det var landslagsträning för juniorer och youngriders. Väldigt inspirerande trots att det var svinkallt och man frös rumpan av sig. Om det är någon jag verkligen, verkligen skulle vilja träna för så är det Pether Markne.

I söndags skulle vi tävlat i Skabersjö men kom inte med då det var fullt. Jag bestämde mig därför att låtsas att jag red för Markne och försökte göra som han beskrev för sina elever att dom skulle göra. Det var egentligen inte speciellt komplicerat utan väldig enkelt, inga kluriga övningar utan mer att man skulle jobba med övergångar och tempoväxlingar för att få hästen självbärig. Inget nytt eller revolutionerande utan bara back to basic, men ack så svårt ändå.

Så med Pethers ord ringande i öronen så jobbade jag Harry med målet att inte behöva dra och slita i honom utan att han skulle samla sig mer för min vikt och små förhållningar, att få ut halsen på honom och att han skulle "hamna" mellan min hand och skänkel. Jag började i skritt- halt då övergångar i trav- skritt alltid börjar med att Harry försöker smita från  genom att dra iväg då han inte hittar någon balans. Bara det att stanna i en halt är skitsvårt för Harry då han inte kan stå still. Men jag gav mig inte utan varje gång han försökte slingra sig ur halten så red jag honom framåt och gjorde om halterna tills han gick in i dom utan att vobbla runt med sig själv.

Sedan var det övergångar trav- skrit- trav. På rakt spår blir det för mycket kamp med Harry så istället gjorde jag en ca 10 m volt i varje hörn och på varje långsida. trav in i volten och en övergång till skritt efter halva volten med fokus att få ut honom mot yttertygeln med innerskänkel och vara ställd i bålen. Då var det lättare för Harry med övergångarna då han inte hade möjlighet att sticka iväg på samma sätt, skritt några steg och sedan övergång till trav i på väg ut till spåret. Jag behövde inte dra och han fick in inre bakben under sig. Efter några varv gjorde han riktigt fina övergångar och jag gick över till tempoväxlingar i stället.

Sedan jobbade jag med tempoväxlingar i galopp efter ungefär samma princip. Tempominsknigarna på volter vid kortsidorna och en tempoökning ut ur volten i mitten på kortsidan för att ha en bra galopp genom hörnan som man sedan bara kan fortsätta i på långsidan. Jag tänker att jag gärna vill växla upp mitt på kortsidan innan hörnet då jag vill komma ur svängen med bra galopp för så ska det ju vara när man hoppar.

Att sitta och samla i svängen blir ju liksom tvärtom. Lika bra att lära dom detta från början. Sedan kan man ju jobba med samlingar var man vill men nu i början vill jag galoppera ur hörnen. Har ingen aning om jag tänker rätt men det känns logiskt?? Hur som helst Harry blev skitfin på slutet och kändes som en gummisnodd i hela kroppen med ett fint stöd i bettet. Min bästa prestation under passet var att jag var konsekvent och höll mig till min plan som jag hade från början, det brukar löna sig;)!!

Nu blir det två lugna dagar och sedan är det hoppning för fröken Grevie och tävling till helgen. Jag längtar till varje gång jag ska rida Harry då jag nu har en plan att följa och ett mål som jag vill uppnå. Målet är en häst som är lydig, mjuk och självbärig, jag vet hur jag vill att det ska kännas och varje pass är en väg mot det målet! Ja sedan ska vi ju hoppa hinder också men det blir ju så mycket bättre om grunderna sitter bra. Harry är min "gör om gör rätt häst"! Konsekvens och målinriktning från början!!

            Små steg mot stora mål:)!



1 kommentar: