tisdag 2 februari 2016

Så var det måndag igen,

Jaha då var det måndag igen! Helt otrolig så fort en helg kan gå, den hinner knappt börja innan den är slut. Harry fick vila i lördags då jag tyckte att han kändes lite matt när jag red honom i fredags. Vi tog en stärkande promenad i vinden i stället och Harry fick beta lite visset gräs. I söndags var det sedan dressyrträning för "Mini" (min stallgranne och likaså bloggkollega Birgitta kallar henne för det så då gör jag det med). Mini är riktigt, riktigt bra att träna för och Harry brukar bli så fin när jag tränar för henne. Enkelt, okomplicerat, konsekvent genomsyrar träningen, inte för mycket olika övningar utan fokus på övergångar och några få rörelser som görs bra under passet. Det passar en virrhjärna som mig bra. Kanske blir det mer komplicerat längre fram när Harry kan mer, men just nu är det så våra pass ser ut.

Hon får mig dessutom att rida så att det känns som man kan rida!! Jag får en tydlig bild av vad jag ska  att jobba med till nästa gång. Just nu är det skänkelvikning och mindre volter i galoppen som vi jobbat med en tid. Sist vi tränade var det skänkelvikning ut till spåret från halvt igenom och denna gången var det skänkelvikning längs med väggen. Dom första gångerna fattade Harry inte alls vad han skulle göra, men när väl polletten trillade ner så fick jag ett jättebra gensvar. Jag kände hur hela ryggen åkte upp och hur han fick en mycket mjukare och bärigare rörelser efteråt. Galoppen blev också mycket bättre. Mini såg att det hänt en del sedan sist så vi har övat på vår läxa. Nästa träning är om två veckor men det kan vara så att det krockar med tävling?

 Dagens ridpass var en repetition på söndagens träning och Harry kom ihåg skänkelvikningarna längs med väggen och gjorde dessa riktigt bra på slutet. Kvalitén på galoppen blir lite bättre för varje pass och nu kan jag även sitta ned längre stunder utan att Harry faller isär. Tisdag är vilodag och på onsdag är det hoppning för Fröken Grevie. Jag är sugen på att efteranmäla till Lillhagen och hoppa en 0.90 men vet inte om jag får någon som kan följa med mig. Jag bestämmer nog det efter träningen hur jag ska göra! I passet är vaccinationerna ifyllda och allt är nu på sin plats för tävling!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar