torsdag 18 februari 2016

Mer övergångar och serier

I går var det hoppning och det var serier som stod på programmet. Vi hoppade en serie med fyra räcken och två galoppbommar mellan varje hinder och sedan en serie med tre oxrar med att galoppsprång mellan varje. Vi fick värma upp genom att göra... gissa vad?? ÖVERGÅNGAR!! Dels skritt- trav och sedan trav- galopp. Det gick faktiskt riktigt bra i trav- skrittövergångarna och ok i galopp- travövergångarna. Från trav till galopp gör Harry väldigt fina övergångar nu medan kvalitén för dom på andra hållet är lite si så där. Men även dom börjar bli bättre. Här tar jag nu konsekvent in honom på en volt i övergången för att slippa dragkampen som annars blir av. Om jag konsekvent håller mig till detta sätt så kommer nog även dom att bli bättre och bättre. I trav- skritt gick det efter några varv att göra övergångarna på rakt spår utan att Harry drog iväg och trillade isär!

Det är något som jag kommer att försöka att tänka på att vara mycket mer noggrann i allt jag gör på hästryggen. Som att till exempel inte bara släppa allt bara för att jag är färdig med en övning och "bara" ska stanna för att det är nästa mans tur. Jag är slarvig då och skiter lite i hur halten blir eftersom det inte är halten som är syftet i sig. Jag nöjer mig då med att hästen bara stannar och inte med vilken kvalité halten görs. Hädanefter ska ALLA halter ridas in i precis som ALLA övergångar! ALDRIG slarva med detta. Det ska bli mitt nya mantra. Slarvmajan i mig ryser av obehag för att jag inte ska få flänga runt som ett ponnybarn som tjuvrider grannens hästar! Det har visserligen aldrig hänt vilket jag här måste förtydliga, men ni förstår hur jag menar?

Hur som helst Harry hoppade super i båda serierna och han överhoppade sig inte så förfärligt den här gången. Han tog fint tag i hindren på egen hand och sprången var väldigt jämna och fina när han förstod vad som förväntades av honom. Första gången vi hoppade räckeserien så blev Harry lite överväldigad över alla bommar och hinder som han skulle ta sig an på en gång och kravlade sig mer än hoppade sig igenom. Men efter det hoppade han som om han aldrig gjort annat än att hoppa serier.

Jag blir alltmer förtjust i honom både att rida och som individ. Han är tuff men ändå mjuk och på tårna men inte rädd. Han är nyfiken och vaken utan att vara stressad eller stirrig. Han är alltid den första att sticka ut huvudet ur boxen när man kommer in i stallet och står då och plirar nyfiket på en när man går omkring. Han älskar att bli kliad och masserad men är inte jätteförtjust i att stå och kela.


En kul killa att jobba och hänga med helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar