måndag 12 december 2016

Titti piffar och puffar

Efter att jag skrivit om att dressyrhästar inte kan svänga så får jag väl bita i det sura äpplet och ta tillbaka det. Dom kan svänga runt på sina bakben;) det fick jag bevisat i lördags när jag fick komma till Hviderup och rida riktigt dressyrhäst.

Jag blev inbjuden att komma och rida Es fina välskolade Kalle som går Grand Prix och Intermédiaire. Det är ju är en bit från L:C2 eller vad det nu heter som väl är den nivå jag skulle tävla dressyr på om jag red denna gren? Det var skitroligt att sitta på en häst som var så lydig och känslig. Jag gjorde byten i vartannat, när jag skulle försök mig på byten i varje tyckte jag synd om hästen som inte alls fattade min klumpiga långsamma hjälper. Jävlar vad kvick man måste vara för att hinna med! Sedan fick jag rida i piaff och passage! Det tillhör ju inte precis vanligheterna att man sitter på hästar som kan det!!

Så där red jag omkring bland alla fancy dressyrekipage och försökte att inte vara i vägen för Mathias Jansson som svishade förbi på något långbent elastiskt djur eller rida på ett eller annat Dressyr Ess?? Tur att jag satt på mig mina tävlingsstövlar och ett par rena ridbyxor så att jag i alla fall inte såg ut som något katten släpat in. Jag måste säga att E är en modig kvinna som vågade släppa lös mig på sin häst i dessa omgivningar. Det hade jag aldrig själv låtit mig göra, jag har ju så svårt att uppföra mig korrekt i vissa sammanhang. Det medför alltid en risk att jag fullständigt skämmer ut mig själv så att alla i omgivningen blir generade! Tror dock att jag klarade det utan att jag gjorde för mycket väsen av mig!!

Innan jag åkte för att rida dressyr han jag med en skön skrittrunda på Piraten. Efter ridturen fick Piraten massage av Kvinnan med magiska händer. Jag tar hjälp av KM för att gå igenom mina hästar (det låter som jag har massor med hästar) för att ha koll på muskulaturen för att se så att det inte finns spänningar. Jag tycker det är ett väldigt bra komplement för att hålla hästarna fräscha och fina i kroppen och kanske förekomma och förhindra att skador uppstår. Piraten var i det hela stora mjuk och fin i musklerna och där var mest lite "småpill" att få loss. Han har varit hos mig i tre veckor i morgon och han har gjort mycket med mig under denna korta tid. Nu får han ta det lugnt i några dagar med skritturer eller promenader/longering  för att smälta allt och vila kroppen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar