torsdag 1 december 2016

Första träningen

Nu har Piraten och jag haft vår första träning tillsammans den avlöpte ganska bra om jag själv får säga det. Vi var hos Jacob och han är grym att träna för. Grym och sträng, vilket är jättebra så att jag skärper till mig. Jacob är bra eftersom han inte bara nöjer sig med att man ska göra det rätt, man ska göra det bra också! Förstår ni vad jag menar? Han får en verkligen att anstränga sig själv lite extra och det behöver jag verkligen. Vi gjorde inget speciellt avancerat men vi gjorde det mycket och och det skulle vara med kvalité! Snett igenom och snett i genom, men med bra galopp och så lite bana på det!

Det är det som är huvudtemat på träningen, att få fram en stor bra galopp där hästen får bära sig själv och där man med bara små hjälper ska få den att svara framåt och bakåt. Låter simpelt men ack så svårt. Piraten är en helt annan typ av häst än vad både Metallic och Pinglan är. Dom två är ganska lika i typ och när det kommer till ridning. Lite större modell av häst som är långa i ryggen och med långa ben. Även Knatten var lång överallt men han var lite lättare i fronten än vad de båda andra är. Så jag har under de senaste åren då mest ridit denna sådana hästar. Piraten är inte lång någon stans och när jag kom upp på honom första gången så kändes det som att sitta på en pigg och glad ponny. Han är en betydligt kvickare och känsligare typ av häst än vad jag är van vid.

Han är skitrolig att rida helt enkelt. Lite som jag kan få tillbaka en ponnytid jag missat;)! Det känns som att det mest är att tuta och köra så är han med på det. Han har mycket motor i sig själv vilket är skojigt. Vi får se hur det kommer att gå framöver. På lördag åker vi och hoppar 1 m i Sydslätten.

En riktigt jävla dålig bild!😈


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar