fredag 11 januari 2019

Hållbarhet??

Hållbarhet ett ord som dyker upp överallt nuförtiden! Jag tillhör väl den generation som haft en barndom och ungdom som växt upp med känslan av att jordens resurser är oändliga! Numera är man ju mer än väl medveten om att så är inte fallet.

Jag måste erkänna att jag inte är speciellt miljömedveten eller på några sätt direkt bidragit till att jordens resurser ska räcka mer än min livstid ut. Men då man ständigt blir påmind så börjar det väl även tränga in i min skalle att jag är en del av problemet och att jordens fortlevnad även angår mig!

Om jag skulle göra något väldigt drastiskt för miljön som enskild person så måste det vara att sluta rida och hålla på med hästar. Herre min dar vad denna sport måste tära på jordens resurser!! Om vi pratar om att vi lever i ett konsumtionssamhälle så ligger ridsporten nog i en liga för sig!! Materialsport upphöjt till hundra!!

Alltså bara på en enda tävling måste ju ett halvt lands oljereserv gå åt!! Transporter och lastbilar som slukar organiskt bränsle i parti och minut! Hur bra kan man dra med en elektriskt driven bil undrar jag i mitt stilla sinne! Finns det elektriskt drivna hästlastbilar?? 

För att inte tala om sopberget som vi inom ridsporten måste bidra till!!  Förra säsongens schabrak måste ju hamna någonstans och för att inte tala om alla andra prylar vi ständigt måste ha nytt av? För visst måste man ha tusen schabrak och dom senaste benskydden och ridbyxorna och ja vad det nu är vi ser att ALLA andra har! 

Som sagt jag är INTE något föredöme på något sätt och jag har massor med saker själv. Jag har säkert genom åren kasserat både det ena och andra utan att sopsortera. Jag har ingen direkt tanke med inlägget, som att det ska väcka oss ur vår miljöomedvetna slummer eller något. Däremot så funderar jag en del på detta när jag sitter helt ensam i min avgasalstrande bil på väg till stallet att detta är ju på något sätt helt vansinnigt med apokalypsen runt hörnan.

Apropå apokalypsen hur gör man med hästen då? Det är också något jag fungerar över? Det enda jag på rak arm kommit fram till att om inte annat så får man väl äta hästen!!

Ja sånt här funderar jag på!!
Miljöboven!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar