torsdag 17 januari 2019

Inget socker, inget kött!!

Jag ska försöka sluta med socker och att äta mindre kött!!Ja ni som känner mig, jag vet det är helt galet! Jag är ju liksom köttätarnas köttätare och godis kan jag i perioder äta varje dag! Men nu ska jag försöka dra ner på detta!! Jag säger inte att jag ska sluta helt med varken socker eller kött utan bara försöka äta lite mindre av det. Det brukar vara det bästa sättet för mig att sluta med saker. Att förbjuda mig själv till något är liksom dömt att misslyckas från början! Jag har till exempel aldrig slutat röka, men jag röker inte! Skulle jag vilja röka cigaretter så får jag det, men jag vill inte så därför röker jag inte!

Åter till det här med kött och socker! Varför, jo främst av hälsoskäl faktiskt och då handlar det inte om vikten utan min stackars gamla slitna kropp. Jag har under år haft kroniskt ont i kroppen, det värker lite här och det värker lite där. Varje morgon stapplar jag mig ur sängen som en åttioåring som levt ett hårt liv för att så småningom vara så uppledad att jag kan ta mig till jobbet.

Förra hösten fick jag diagnosen fibromyalgi vilket gjorde mig väldigt förvånad!? Jag som är så frisk och stark liksom och ont har väl alla alltid?? Tydligen har inte alla det alltid, det sa läkaren i alla fall!!? Jag tror att det är för att jag rör mig i hästvärlden och att hästmänniskor ofta har ont lite här och var utan att en gör så stor sak av det!! Hur som helst fibromyalgin är inget som jag tänker låta hindra mig i mitt liv, man dör ju inte av att det gör ont, men det är lite drygt att det spänner och drar lite överallt! Jag blir ganska trött och på dåligt humör av det mellan varven. Men nog gnällt om det!

Hur som helst så har jag en bekant som minskat ned på socker och kött av hälsoskäl.  Hon hade också mycket ont och värk tidigare men det hade tydligen hjälpt henne? Så då tänkte jag varför, inte jag provar. Sedan ca två veckor tillbaka har jag börjat äta allt mer vegetariskt och jag har inte ätit godis en enda gång den här veckan;)! Jag tror faktiskt att jag märker skillnad! Jag har inte alls lika ont i kroppen just nu! Kanske är det placeboeffekten vad vet jag? Men funkar det så är det ju bra! Det finns även fler stora fördelar, i alla fall med mindre kött! Jag blir en ju en mycket godare och finare människa på kuppen! Jag är snäll mot BÅDE djuren och naturen samtidigt! Fast det ändå bara handlar om mig, jag själv och jag! Bra va!!

Sjukt narcissistisk och självupptagen men ändå så god och fin tant T!

OBS!! Vill bara säga att jag har gått förbi ett kakfat och blivit erbjuden godis i dag UTAN att röra det!

Så här ska det alltså inte se ut längre!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar