onsdag 6 november 2013

Häst eller marsvin??

Det speciella med hästar och ridning är att det finns så många olika sätt att ha förhålla sig till detta på.
Det finns dom som bara vill ha häst för att det är mysigt att pyssla och rida i skogen, det finns dom som vill vara ägare och se sin häst tävla fast inte göra det själva. Det finns folk som vill tävla på olika nivåer högt- lågt eller mittimellan. Det finns folk som vill rida western, vissa vill rida dressyr, en del vill hoppa, andra håller på med fälttävlan. Man kanske intresserar sig för att jobba hästen från marken eller köra den eller ja i stort vad som helst. Alla dessa former kan jag förstå, men något jag har väldigt svårt att relatera till och det är när folk har häst för ingen anledning alls!

Det finns dom som har häst på ett sätt som jag inte kan förstå och det är dom som har häst som om den var ett marsvin?? Varför vill man ha en häst om man inte gör något med den, om man bara har den stående i en box och den nästan aldrig får komma ut och göra något vettigt.

 Jag kan inte heller förstå varför man vill ha en häst som är i sådant fysiskt skick där den är närmre döden än livet. Varför tar man då inte sitt ansvar som ägare och avlivar hästen? Jag tror inte att hästen är speciellt lycklig bara för att den får fortsätta att leva om den inte kan leva med värdighet och mening. Detta är för mig inte ok.

Jag kan inte heller riktigt förstå varför man vill samla på sig en massa hästar som man sen inte har tid att ta hand om. Det finns väl billigare saker att samla på i så fall. Det finns ju dom som har tio hästar gående i en hage utan att göra någonting med dom. Varför? Någon får gärna förklara för mig för jag förstår faktisk inte?

Billigare med marsvin

1 kommentar:

  1. Fast min kompis påstå att det är skitdyrt att åka till veterinären när Marsvinen blir sjuka ;-) Nä allvarligt talat, jag håller med om det där med att samla på hästar - de är ju inga kaniner, de gillar att arbeta... De är liksom gjorda för det.

    SvaraRadera