torsdag 7 november 2013

Vad jag inte heller kan förstå!!



Förra inlägget var ett gammalt inlägg som jag återigen tyckte var aktuellt så därför "ompublicerade" jag det då detta är något jag ofta funderar på??

I går kom en del av dessa tankar igen när jag påmindes om att det finns hästar som verkligen inte borde vara där dom är i dag. Hästar som antingen borde ha gått vidare till det evigt gröna betet för ca 10 år sedan eller som i alla fall borde ha befunnit sig på ett ställe där dom fick gå i en fin grön hage och inte ridas alls!!

För jag kan fortfarande inte förstå varför man vill ha en häst som är i sådant fysiskt skick att den är närmre döden än livet. Jag tycker att man måste ta sitt ansvar som ägare och antingen avliva hästen eller placera den på ett sådant ställe där den verkligen kan få njuta den sista tiden av sitt liv? Jag tycker fortfarande att hästar inte ska fortsätta att leva om dom inte kan leva med värdighet och mening. Jag tycker fortfarande inte att det är ok!

Men jag har ett dilemma hur skall man föra fram detta budskap till ägare som inte förefaller förstå att deras hästar inte har det bra.

Är det ok att gå fram till någon och säga att "du det är nog dags att ni låter den här hästen gå vidare"!? Förmodligen hade detta inte mottagits så väl då denna tanke överhuvudtaget inte verkar att ha slagit denna någon. Förmodligen är det kanske bättre att gå fram och säga till att "din häst ser ut att vara halt på alla fyra benen och att den inte ser ut att må bra, den verkar ha ont ni bör låta en veterinär titta på den".

Eller ska man inte lägga sig i överhuvudtaget?

Jag tycker att det här är skitsvårt, för min bedömning kanske inte alls är rätt, hästen kanske mår jättebra fast jag utifrån mitt synsätt inte tycker det? Jag är dessutom väl medveten om att folk verkligen inte vill höra sådana saker och ofta bara slår i från sig det som att det är budbäraren som är en idiot. Jag kan hålla på och älta detta om och om igen samtidigt som jag lider med hästarna som i m ina ögon mest ser ut att lida sig igenom dagarna.

För som jag skrev innan det finns så många olika sätt at ha häst och var och en tycker antagligen  att deras hästhållnning är bra medan någon annan tycker att den är rena djurplågeriet.

Bilden visar ett skelett av en häst
Dags att släppa taget och låta hästen gå vidare??
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar