måndag 18 november 2013

Fuskar

Eftersom jag inte har så mycket att skriva om så fuskar jag till det lite och hänvisar er till en annan sida. Andra videon i Arnolds träningsserie är ute och jag har tittat på den. Här kan ni se den om ni vill och det tycker jag. Man skulle väl kunna säga att "less is more" är ett uttryck som kan tillämpas på Arnold träningar så här långt. Precis i min smak, för varför klydda till det om man inte behöver. Mr B tränar på det här sättet och det funkar bra för mig, som då inte blir så förvirrad som jag annars kan bli om det är alldeles för komplicerat!

I videon säger Arnold att man är en bra ryttare om man rider bra på bommar, eller något i den vägen. Vilket fick mig att tänka på mina styrkor och svagheter som ryttare. Min absolut största svaghet är nog min oförmåga att räkna galoppsprång, vilket jag visserligen skyller på att jag har svårt för att räkna överlag. Jag är då alltså en ganska dålig ryttare ibland men inte alltid för jag har ändå förmågan att ibland rida rätt på bommar ändå.

Jag måste hela tiden träna och tänka på det här med galoppsprången och det har blivit bättre men inte bra. En av mina styrkor är nog min känsla för den tycker jag är ganska bra, jag vet när det blir fel och när det blir rätt, jag kan känna det i hela kroppen och jag är rätt bra på att då analysera och sätta ord på vad det är som blev fel, i alla fall i hoppningen, inte dressyren. Sedan är det inte alltid min kropp vill lyda mig och göra det rätt när jag försöker. Det är en annan svaghet, kroppskontroll den hade kunnat vara bättre, mycket bättre. Ytterligar en svageht jag har är min koncentration som inte alltid är på topp när den behöver vara på topp. Är jag okoncentrerad så rider jag ganska uselt och är jag koncentrerad så kan jag rida ganska bra. Detta visar sig framförallt på tävling där jag ofta är okoncentrerad och då lätt tappar fokus. Jag är även orädd och envis och så är jag duktig på att ta instruktioner, om jag förstår dom vilket jag inte alltid gör. Men då vågar jag ofta fråga så då löser det sig.

Så här är min lista på tre positiva och negativa egenskaper jag har som ryttare:

Positiva:
  • Har känsla för både häst och ridning
  • Bra på att anaylysera och sätta ord på det jag gör rätt och fel
  • Bra på att ta till mig instruktioner
Negativa:
  • Har svårt för att koncentrera mig
  • Har svårt för att komma ihåg och räkna rätt på galoppsprång (speciellt på bommar på marken)
  • Dålig kroppskontroll
Vilket innebär att jag framförallt måste träna mig på att upprätthålla och behålla koncentrationen. Att jag måste fortsätta att träna på bommar, att stega och att räkna.  Jag måste även träna upp min kroppkontroll.

Se där det belvett helt inlägg ändå för nu var jag ju koncentrerad.
Kooooncentrerad!!!

3 kommentarer:

  1. Jag är lite kär i Arnold. Men vad betyder KLYDDA??? Hälsn en Norrbottning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Välkommen hit! Klydda till = att göra saker komplicerat! Det är nog ett väldigt skånskt ord??

      Radera
  2. Ja väldigt ! :D Jag bor ju i Dalarna nu och här har de också en massa egna ord, ibland behöver jag lexikon ;)

    SvaraRadera