söndag 20 september 2015

Husmorstips

Bildresultat för fisksoppa
Givetvis såg det ut så här; NOT!

Jag är förmodligen den minst husmoderliga människa jag känner men jag är ändå rätt så bra på att laga mat! Det är få som tror det när dom träffar mig men desto fler som tror det när dom ätit min mat;)! Jag tänkte därför dela med mig av den lilla smula husmoderlighet jag har! Så här är receptet på fisksoppan som jag gjorde till dotter samtidigt som jag bytte om till ridkläder!

Det här behöver du ha hemma!
  • Fiskbuljong
  • Fisk av valfri sort som du snabbt kan tina i micron (min bästa matlagningsvän). Jag tog sådan där lax som ligger fyra st i plast!
  • Grädde
  • Cremefraishé
  • Frusna ärtor
  • Lite mjöl.
Servera varma pitabröd till! Finns att köpa färdiga i frysdisken.

Gör så här:
  1. När du kommer hem öppna dörren och spring ut i köket och sätt på ugnen på ca 220 grader släng in pitabrödet släng sedan in fisken i micron för tining. Du har naturligtvis inte varit förutseende nog att ha den tinad innan!
  2. Spring vidare och rafsa ihop dina ridkläder, ta med dom ut i köket!
  3. Ta fram visp och en kastrull häll i ca 3 dl kallt vatten, häll i ca 2 sk mjöl, vispa när mjölet är upplöst häll i ca 2 dl grädde, eller nåt smula i 1 ½ buljongtärning, sätt på spisen och vispa. Nu kan du börja klä av dig samtidigt som du har koll på din soppfond, glöm inte att vispa för då klumpar sig mjölet.
  4. Lägg i en stor klick cremefraishé, fortsätt röra
  5. När du är avklädd ta ut fisken ur micron.
  6. Sätt på dig valfritt plagg, rör i soppan den bör nu ha börjat koka så sätt ned värmen så att det puttrar, lägg i fisken.
  7. Klä på dig lite till här sätter bara fantasin och din hastighet gränser!
  8. Glöm inte brödet i ungen, det är helt klart färdigt nu så ta ut det och stäng av ugnen.
  9. Fortsätt klä på dig och rör om i soppan, nu är det dags att hälla i ärtorna och sätta på sig de sista plaggen!
  10. När ärtorna har tinat och är varma bör du vara helt klädd!
Servera soppan till dig själv och barn under tiden du tar på ytterkläderna, är soppan för varm att äta på stående fot lägg i lite frusna ärtor. Brödet äter du i bilen! Detta tar inte mycket längre tid än vad det tagit att stå i driveinkö på Mc Donalds! Det är definitivt nyttigare i alla fall om du har i mycket ärtor och det har du annars bränner du dig i munnen!!

Smaklig måltid, hann tyvärr inte ta någon bild på soppan!! Vill ni att jag ska komma med fler förslag på matlagning i farten??

                           Bildresultat för fisksoppa     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar