måndag 14 september 2015

Lite paus igen

Bloggen fick ta en liten paus då jag varit i Stockholm på konferens. Jag ville ta med mig hotellsängen hem för den var det skönaste jag legat i på länge. Harry har fått fyra dagars vila. Fröken Dressyr har haft hand om honom så han har varit i goda händer men har som sagt inte blivit riden något.

I lördags var jag, Metallic och gänget i Lillhagen och hoppade tävling! 1 .10 gick fint fram till vi rev ett hinder i första fasen. 1.20 kan vi väl sammanfatta med att vi nog måste träna mer. Metallic var spänd och jag hade fullt sjå med att hålla reda på hur många galoppsprång det skulle vara på alla distenser där var. Vi fick med oss halva banan på vägen och 12 fel var resultatet. Lite väl många nedslag kan jag tycka. Men, men vi får ta nya tag igen och skaffa oss mer rutin på 1.20 så ska väl det i alla fall leda till att vi river mindre än halva banan i alla fall!! Jag ska ladda upp filmerna så ni kan få se. Då får ni också se att när vi river då gör vi det jädrar i det med besked, inga små pet här inte!

Efter tävlingarna var jag helt slut och landade i soffan med godis och Netflix, jag älskar att slappa i min soffa. I söndags var det däremot dags att ta tag i Harry och hans motion. Fyra dagars vila har nog fått honom utvilad. Han var pigg, pigg, pigg när jag red honom och han pinnade på som bara den inne i ridhuset utan någon som helst kontroll. Vi var nog så långt ifrån en avslappnad och taktmässig trav man kan vara. Jag lät honom därför galoppera av sig den värsta energin runt spåret innan jag började göra något vettigt med honom. Jag var inne i ridhuset och det var nog tur det för annars vet jag nog inte riktigt vart vi hade hamnat.

När Harry väl lugnat ner sig så kunde vi börja jobba på en stor åttvolt. På slutet var han väldigt fin tyckte jag. Nu kan jag rida ganska länge utan att han blir helt slut så nu går det att få till lite längre pass i både trav och galopp, med skritt i mellan. Jag får börja hålla koll på de där bogarna nu och vara noga med det när jag rider. Vi började även med att försöka oss på lite sidförande rörelser, åt höger går det fint, åt vänster är det skitsvårt. Jag måste ta tag i det här med att regelbundet få hjälp från marken!

Jag tror att Harry kan blir riktigt fin i framtiden! Han har tre trevliga gångarter, han är snäll, han är modig (tror jag i alla fall), han är känslig och som det ser ut nu så kommer det nog att finnas en hel del motor i honom ju mer han rids. Får han dessutom sätta lite muskler så kommer han även bli en riktig snygging att titta på. Jag har ingen press alls!!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar