måndag 7 september 2015

Måndag morgon

God morgon alla! Jag har precis släpat mig upp och sitter nu här i soffan och ska försöka få ihop ett snabbt inlägg innan jag ska till jobbet. Jag har sovit uruselt i natt eftersom jag har så förbaskat ont i ryggen. Jag skulle behöva gå till kiropraktikern en gång till minst men jag hinner nog inte det innan jag ska till Stockholm på onsdag. Innan jag åker måste jag hinna hoppa Metallic, vilket jag får göra på egen hand utan Jacob. Vi tävlar på lördag och jag kommer hem först på fredag eftermiddag, tror jag??

I går anmälde jag Metallic till Helsingborg Horse Week, det var på håret att man hann och då var jag ändå inne prick 19.00 när anmälan öppnade! Jag kom med på lördagen men står som reserv på fredagen. Jag kom även med till söndagens tröstrunda! Jag får väl se om jag kommer med på fredagen också? Jag måste ta ledigt från jobbet så för min del kvittar det egentligen, nöjer mig egentligen med att rida lördag och söndag om man nu får göra det om man bara varit med i en omgång? Det är helt galet vad snabbt det går för vissa tävlingar att bli fulla. Numera är det även sport att anmäla, man får sitta vid datorn som ett fullblod redo i startboxen för att hinna med att anmäla i tid!

I går red jag Harry i ridhuset för första gången sedan vi flyttade. Han var bitvis riktigt fin och bitvis så lyssnade han inte på mig. Han orkar allt längre pass nu och i går kunde jag rida ganska länge. Han börjar lägga sig fint på bettet men i bland tar han tag i det och bara drar iväg. Jag försöker då enbart hålla handen stilla och endast krama lite med fingrarna för att röra på bettet lite och försöka att räta upp mig rida lite långsammare lättridning och hålla om med skänkeln. Efter ett tag släpper det och Harry går fint igen. Jag tror att Harry har två lägen när det gäller att komma undan arbete antingen så springer han ifrån eller så tvärstannar han och vägrar röra sig framåt. Jag föredrar springläget!!

Jag börjar nu alltmer töja lite på gränsen och rider lite till när han börjar bli trött, inte mycket utan bara så att han får gå lite till när det börjar ta emot. Så fort han gjort det så avslutar jag. Nu har han blivit så pass stark och orkar med att man gör detta. Lite succesivt kommer jag nu att börja kräva lite mer då jag anser att inridningen är färdig och utbildningen har börjat att ta vid. Det är även dags att börja träna för någon på marken så att det blir rätt. Jag ska be Bästa Grannen komma ut och titta på oss så att jag kan få lite läxor att jobba med. Hon är grym på unghästar och att visa hur man ska rida! Nu kan det vara lönt eftersom Harry nu orkar att jobba mer än tio minuter. I eftermiddag ska jag försöka rida ut och på tisdag ska jag tömköra eller longera? Sedan får han vila när jag är borta!

Snygg Dante!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar