söndag 3 april 2016

In i släpet och ut igen och igen och igen...

Jag har fått lite tips av läsare här och det tackar jag för. Helgen har ägnats åt, gissa?? Lastträning vi har inte riktigt nått slutmålet ännu och det är at jag ska kunna sätta på bommen och stänga. Detta är nog den svåraste nöten att knäcka. Jag har får på bommen men då har han fått av den själv och kunnat ta sig ut. Tyvärr har han lärt sig hur han ska lyfta upp den både med och utan låst bom. Låser jag bommen  med sprinten går han under och tar med sig hela inredningen ut så därför låser jag den inte. Hellre då att han får av bommen och inte hela inredningen vilket inte precis ger honom mindre panik.

Momentet att få på honom på släpet sitter rätt så bra nu. Trots att vi efter varje omgång har vi haft våra mellanduster där han varit vid sidan av släpet, långt bort från släpet och på bakbenen viftande med sin framben i frustration. Jag har varit ytterst irriterande och vägrat släppa iväg honom från släpet. så någonstans har han kommit på att jag är minst jobbig när han är inne i släpet. Jag har nu kommit så långt att jag i slutet av varje pass kan få honom att stanna halvvägs ut och få in honom igen. För att sedan lugnt backa ut på mitt initiativ. Där slutade vi två pass i går. Sedan var både jag och häst helt slut! Jag har alltså inte kommit till mitt slutmål. Att lasta helt och hållet köra en liten runda, lasta av och sedan lasta på igen och stänga! När det sitter så är jag helt nöjd!

Men det får jag ta någon gång nästa vecka för nu ska bilen vara på verkstad en hel vecka och bilen jag får låna i stället har ingen dragkrok! Men det är nog lika bra att han får smälta det hela lite, sedan börjar vi om igen!

När det gäller det här med hans ovilja mot tryck bakifrån när han står i släpet, så undrar jag hur jag ska kunna "släcka" ut det på bästa sätt! Jag är ingen fan av att lasta med linor men i Harrys fall undrar jag om inte det hade varit bra? Inte för att få in honom för linornas tryck för det funkar inte utan för att helt enkelt vänja honom vid  att trycket bakifrån försvinner så fort han går framåt, för fram får jag honom nu? Men då behöver jag hjälp av någon som håller linorna. Eller så får jag bara fortsätta att jobba med att peta och trycka på honom bakifrån när han är inne och på så sätt vänja honom vid att det inte är farligt att något trycker där bak då man är inne i släpet. Just nu har jag i all fall kommit så långt att han kan stå still fast jag lägger spöt bakom honom som en bom! Från början sköt han ut som en kanon så fort jag närmade mig med någon bakifrån, så en liten bit på väg är vi!!

När jag lärt Harry att lastas utan problem tänker jag faktiskt utnämna mig själv till lastexpert! Jag tror att jag faktiskt även ska ge mig själv ett diplom också och sedan kan jag åka land och rike runt och lasta hästar i parti och minut!!;) Så får det bli!

 

Snart diplomerad lastexpert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar