tisdag 14 mars 2017

Ville inte men gjorde ändå!

Jag kom sent till stallet igår efter en lång dag med mycket möten och farande hit och dit. Helt tom och mör i bollen, föga motiverad att rida! Efter stora inre stridigheter mellan Duktiga Titti och Lata Titti så vann Duktiga Titti. Piraten ikläddes allehanda ludd i kriget mot skaven och så tog vi oss i alla fall ut. Piraten var mycket tveksam till att följa med mig i stallgången då han visste att han skulle missa när maten delades ut. Men som det käcka, seriösa ekipage, vi försöker att utge oss för att vara så tog vi oss ändå ut i ridhuset. Visserligen utan någon som helst plan i pilotens tömda skalle. 

Men så kom jag upp på Piraten och som vanligt när man gör det så är alla problem och tråkiga känslor som bortblåsta! För han är alltid så glad, mjuk och positiv att sitta upp och rida på. Han är en sådan häst som får en att känna sig duktig fast man inte är det, om ni förstår vad jag menar. Inget är styvt eller stelt eller okänsligt hos honom. Han tuffar på som en glad liten boll och det känns som man kan fokusera mer på finlir än grovjobb som det är med vissa hästar! 

Utan plan så blev det ändå ett produktivt pass. Först lite jogg i lång och låg form och sedan körde vi en "flygande Jacob" som vi avslutade i lång och låg form i trav. Ni som tror att jag mitt i passet satte mig ner och gluffsade flottig kycklingrätt så är en "flygande Jacob" till häst något helt annat. Inget komplicerat i sig men ganska givande att göra. 

Det innebär att man längs med långsidorna rider några steg innanför spåret i en så stor kontrollerad galopp man bara kan. Hästen ska vara rak vilket inte är helt lätt då man inte har någon vägg att hänga på. På kortsidorna går man in på en volt där man försöker att samla hästen utan att använda för mycket hand utan med hjälp av sätet. Halsen ska helt vara så lång som möjligt fast hästen är samlad på bakbenen. Skitsvårt då piraten gärna kryper upp med nacken då man samlar honom. Detta är något som är vanligt förekommande då vi rider fram hos Jacob därav namnet. Man ska hålla på ganska länge för hästarna ska verkligen träna sig i att gå i den här stora galoppen. Det handlar alltså om lite längre pass i galopp. 

De första veckorna kroknade Piraten ganska snabbt vid den här typen av jobb, men nu har han fått upp flåset och vet vad det handlar om. Jag har fått höra att en hopphäst ska klara av att galoppera i 20 minuter i sträck utan problem så det är något jag strävar efter. Det är inget som man börjar med över en dag utan man får ju successivt bygga upp både kondis och muskulatur för att dom ska klara det. Mycket jobb med intervaller vid uteritter brukar ge bra resultat tycker jag. I dag blir det skritt i naturen för oss!! 
Suddig bild från helgens tävling


Glad kille efter avslutat jobb, maten väntar!!




Finaste!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar