söndag 26 augusti 2012

Helgens tävling

Ja vad ska man säga om helgens tävling då? På det hela taget helt ok, men jag är ändå inte så nöjd. Han var super på framhoppningen men på banan hade jag inte direkt någon känsla av flyt och kontroll precis. Det var ganska mycket av och på under båda rundorna.

Som jag misstänkte kommer jag att få lägga ner mycket tid på det här med lydnaden igen. Knatten vill verkligen hoppa, men gärna fort, fort och helst bara rakt fram. Det här med att svänga är enligt russet helt onödigt! Visserligen ska man galoppera ur sväng men det får faktiskt finnas gränser för det. Ur sväng passar Knatten på att ta bettet dra i väg och bli lång vilket gör att svängarna blir väldigt långa och känslan av kontroll är noll. Det hela resulterar i att det blir svårt att hitta avstånd och att vi kopmmer lite hipp som haver på hinderna. Själv tyckte jag mest att jag åkte häst och inte red:(!

Resultatet var alltså ett ned i 1.15 i grunden och 2 tidsfel i 1.20 i grunden. Tidsfelen berodde på att vi svängde långt och att jag faktiskt fick plocka bort rätt mycket galopp och nästan sätta honom på häcken i en sväng för att han skulle förstå att vi faktisk är två stycken inne på banan och att han inte bara kan köra sitt eget race. På filmerna ser det inte ut att gå så fort men och det gör det kanske inte men det känns väldigt okontrollerat när man rider i all fall. Ja ja det är bara att träna vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar