fredag 24 augusti 2012

Mental träning

I våras började jag så smått fundera på om jag skulle lära mig mer om mentalträning och kanske börja arbeta med det. Jag är ju trots allt psykolog så det här med mentala processer är ju något jag är proffs på;)! Jag sökte in på en distanskurs, men glömde givetvis att skicka ansökan i tid, för jag är inte bara psykolog, jag är även mycket förvirrad och glömsk!! Jag har därför reservplats 205 vilket med all sannolikhet innebär att jag inte kommer att komma in i år och nästa kurs går inte förrän om ett år! Jaja då får jag göra på ett annat sätt genom att fixa litteratur och läsa in mig på det på egen hand.

Tyvärr är det nu så med mig att om jag inte tvingas att göra något och har lite press på mig, så gör jag det inte! I våras när jag tänkte i de här banorna så testade jag litte själv, jag gjorde målplaner med långsiktiga mål, kortsiktiga mål, processmåll mm. Det gick ganska bra faktisk för jag nådde faktiskt de mål jag satt upp. Jag reviderade dock planen lite, eftersom det långsiktiga målet var Breeders och jag kom fram till att jag nog inte vill rida i Flyinge själv. Jag tror jag skulle vara så nervös att Knatten inte skulle få någon rättvis runda med mig på ryggen. Jag vill inte heller låta en proffspilot rida honom för det är trots allt min häst och ska han göra något så vill jag göra det själv! I stället bestämde jag att rida som om jag skulle rida Falsterbo/ Breeders, dvs han ska kunna gå de klasser som förväntas för åldern. Vårens uppsatta mål blev därfär därefter och jag var väldigt seriös och följde en plan vilket verkade funka ganska bra eftersom jag nådde målet att knatten skulle gå 1.30 på våren. Sen skadade han sig så nu känns det lite som om vi får börja om igen.

Så här såg planeringen ut:

MÅL 2012-2013
STADIGA 1.30 RUNDOR UNDER ÅRET!
DEBUT 1.40
Delmål

·       Stabila rundor 1.20
Delmål

·       Debutera 1.30

Delmål

·       Stabila rundor 1.30

För att rida bra rundor i 1.30 krävs:

1.    Bra grundtempo och flyt

2.    Häst som kan vänta och lyssnar fram och bak

3.    Stark häst

För att uppnå detta behöver jag:

1.    Få känsla för flyt och hitta avstånd

2.    Vara konsekvent och noggrann gällande lydnad

Genom att:

·       Markarbete med bommar

·       Galopp bommar mellan hinder

·       Serier

·       Övningar som syftar till att stärka hästen

·       Övningar som syftar till lydnad

·       Övningar som syftar till att träna övergångar och tempoväxlingar

Jag skall även:

·       Konditionsträna

·       Klättra

·       Tömkörning



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar