torsdag 30 augusti 2012

Ingen farlig knöl

I går skrev jag ju om att Knatten fått en konstig knöl på knät. Veterinären som fixade tänderna kollade även knölen och hon trodde intet att den var farlig om den inte verkade påverka honom. Det är alltså bara att rida. Ska se om jag kan fota den så får även ni se den. Jag hoppas fortfarande att den kommer att försvinna för det ser inte klokt ut helt enkelt. Jag inser att jag nog aldrig kommer att lyckas sälja Knatten om jag nu skulle vilja det med knöl och allt.

Det här med att ha häst är verkligen en berg och dalbana. Fram till nu har jag varit lyckligt förskonad från otur måste jag säga och tacka högre makter för. Knatten har i stort varit helt fri från skador sen jag köpte honom. Han var lite halt sommaren då han var fyra och hade ont i ryggen förra sommare, det är allt. Hältan berodde troligen på en hovböld och ryggen på sadeln. Hältan nu i somras och berodde nog  på ett kraftigt slag mot hoven då han dundrade ur släpet på kullersten och den verkar han helt bra ifrån nu. Nu får vi se om detta ska vara året då lyckan vänder? Det är helt sjukt att så stora djur har så smala och ömtåliga ben.

Jag röntgade inte Knatten när jag köpte honom så gud vet vad som gömmer sig i hans övriga ben som inte är lysta. Är i valet och kvalet om jag vill veta eller inte. Själv tycker jag att det gått hysteri i det här med att röntga hästar så fort det ska bytas ägare. Visst om man köper en häst för över 100 000 men i dag vill man ju röntga även när man köper hästar för 30-40 000, varför? Jo en stor bov i det dramat är nog försäkringsbolagen som många inte tar lösa benbitar och andra dolda fel. I stället blir det tvister mellan köpare och säljare om hästen inte är genomlyst från topp till tå. En säljare i dag kan knappt andas ut förrän det har gått tre år, folk kan ju komma och säga att det eller det är fel på hästen och så står man kanske där med den gamla hästen i stallet minus en massa pengar i skadestånd. Så som säljare ska man defintivt se till att röntga och vara helt ärlig med allt man vet om hästen och dess skador och tillkortakommanden. Risken är då bara att man inte får sålt hästen!

Tycker även att det finns rätt många stolpskott till köpare där ute också som är helt hysteriska över att det, det  eller det ska hända hästen om de köper den. Om denna typ av köpare mot all förmodan ändå lyckas köpa en häst så är risken stor att de vill lämna tillbaka hästen om den får en fis på tvären. Man kan aldrig gardera sig till hundra procent mot att en häst går i sönder. Den kan vara helt ren på röntgen vid köp och sen dra en sena i släpet hem eller bryta benet i hagen, få fång eller dö av tarmvred. Den kan också vara oröntgad och gå med lösa benbitar i hela sitt liv utan att det någonsin påverkar den. Jag skiter nog i att röntga  och fortsätter vara lyckligt ovetande och behåller russet, ett ben har jag i alla fall koll på och det är det högra olycksbenet med den fula knölen på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar