onsdag 29 augusti 2012

Konstig knöl??

I måndags när jag tömkörde Knatten upptäckte jag, när jag var färdig att, han hade en konstig knöl på sitt bakknä? Knölen var där inte i söndags och har aldrig synts till tidigare? Först trodde jag att knäskålen hoppat av! Men en distriktare var där för en annan häst skull, och hon sa att det inte var det. Han är inte varm eller svullen i övrigt och han reagerar inte vid tryck på knölen heller. Hur skumt som helst. I dag ska han fixa tänderna så jag tänkte be den veterinären kolla knölen och höra om hon tycker jag ska åka in och röntga den. Ska även ringa Löberöd och höra vad dom tycker? Han verkar inte vara direkt störd av den i alla fall så jag red som vanligt i ändå, dumt kanske, det återstå att se.

Knatten har ett otursben verkar det som.  Jag har varit i Löberöd två gånger i år redan pågrund av detta högra bakben. Första gången bara för att få lite koll överlag så en liten hältutredning gjordes utan att han visade på någon hälta. Det högra bakbenet är hans svaga punkt och det har det alltid varit. Ibland låser han det inte utan det bara viker sig, och då kan han snubbla till eller trilla, därav att han kollades upp.  Staffan sa att unghästar kan göra så utan att det betyder något. Han tittade mest frågande på mig och såg ut som om han undrade om jag var dum eller något som kom in med hästen. Han tyckte att Knatten rörde sig utan något att direkt anmärka på och att han var så välmusklad och fin i kroppen som man bara kan önska. Han var även mycket nöjd med Knattens ryggverksamhet som han sa var utmärkt och såg ut precis som den ska göra. Jag hade då precis påpekat att han är så "gungig" i ländryggen och ska dom verkligen vara det? Det var då han tittad så konstigt på mig!

Sen hände ju det med hoven då han blev så tokhalt i somras. Då röntagdes hela benet utan att man hittade något som skulle förklara varför benet beter sig (eller inte beter sig) som det gör eller varför han blev tokhalt. Nu har han då fått denna märkliga knuta på olycksbenets bakknä. Ska bli spännande att höra vad veterinär Eva har att säga? Kanske ett besök på Löberöd igen, lika bra att passa på när nu självrisken redan är betald!! Det fina med hästar är att om man nu mot all förmodan skulle ha lite pengar över så nog finns det något att lägga dom på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar