onsdag 15 augusti 2012

Sitter förmågan i utrustningen?

Det här med utrustning är ju en stor grej i hästvärlden. Precis som i det ”verkliga” livet utanför så förekommer det mode och märkes fixering även i vår värld. När man läser andra hästbloggar så finns det ofta en egen rubrik för den utrustning som man använder sig av. Det som slagit mig är att många av dom som skriver hästbloggar måste ha en ansenlig mängd med pengar som har råd med allt de som de skriver att de äger och köpt? Inget ont i det, att man lägger en massa pengar på grejer till hästen, det gör vi väl alla utifrån vår förmåga.

Själv tillhör jag nu inte denna skara som har allt det rätta man ska ha, dels beroende på ekonomisk förmåga men även av ren snålhet. Jag klarar mig rätt bra ändå och ser inte helt ut som om jag kommer direkt från skogen. Framförallt så gör det ju inte mig till en sämre ryttare bara för att jag inte är klädd i Kingsland och Animo från topp till tå. Inte heller blir Knatten en sämre häst för att hans träns inte är ett äkta Dyonträns eller att han har de billiga benskydden i stället för de dyra. Vi kanske hade varit snyggare och mer rätt, men knappast bättre. 

Jag skall dock tillägga att jag faktiskt bryr mig om hur jag och hästen ser ut. För man kan vara snygg och proper och ha en välskött häst utan att man har allt det rätta. För sjavigt och skitigt det gillar jag inte. Hellre billigt och välskött än än dyrt och skabbigt!

När jag är ute på tävlingar möter jag ofta ekipage där både häst och ryttare bär allt det ”rätta” men där det finns en del att säga om ridningen. Jag brukar då fundera på om det kanske inte hade varit bättre att lägga de pengarna på träning i stället? Men det gör man ju som man vill. Jag tycker att det är rätt beklämmande faktiskt för det ser rätt så fånigt ut att man ser ut som ett proffs men rider som en påse nötter. Det jag blir mest imponerad av är faktiskt ekipage som inte har det rätta men där man ser att både häst och ryttare är riktigt duktiga. För der ger mig hopp om livet att det inte är ridbyxorna eller i benskydden som förmågan sitter i utan i ridningen.

Nu får man vara hur märkesfixerad man vill och jag kanske bara är avundsjuk för att jag inte har allt man ska ha. Må så vara men detta är bara en betraktelse jag har gjort och som jag funderat på. Vad tycker ni där ute?

I min blogg så kommer det nog inte att vara lönt att ha egen rubrik om utrustning för jag har ändå inget som det är intressant att skriva om;)!  Kanske får ni se något av mina hemmabyggen i stället. Eller så kommer även jag att hamna i märkesvärldens garn, vad vet jag?  Men under tiden så kör jag på med min budgethäst (Knatten var faktiskt väldigt billig), budget ridkläder, budget utrustning (välsmord, inlindad med silikonlinda och lagad med superlim) och budgetsläp (med stripes och silvertejp).  









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar