tisdag 1 december 2015

Fixat bissingarna

I går kom tandläkare till Harry för att kolla tänderna. Det var ungefär ett halvår sedan han tittades i munnen och fick utdraget ett par rejäla vargtänder som störde honom och nu var det dags för halvårskontroll. Unghästar kan ju behöva kollas i munnen oftare än äldre hästar då de händer massor på kort tid där inne! Harry behövde verkligen gås igenom då han var supervass på utsidan av tänderna. Det hade som tur var endast blivit lite skador på insidan av kinderna och det kommer att läka igen fint nu när han ska vila.

Dessutom drog Tandfen ut två mjölktänder som inte ville trilla ut av sig själva och hindrade att vuxentänderna kom ut rätt. Det var första gången jag hade den här tandläkaren men hon verkade veta vad hon sysslade med så hon kommer att få komma ut fler gånger, LH Equine Dentistry, som ni hittar om ni följer länken. Så nu är Harry fin i munnen, ny skor kommer på nästa vecka och sadeln är kollad! Nu ska han bara vila färdigt så att vi kan sätta igång med nya friska tag om några veckor!!

Harry är dock hur pigg som helst för tillfället men jag lägger ändå in vilan nu då det passar mig bättre! Det passar även bra rent planeringsmässigt då jag kommer att vara mycket ledig i jul och då vill jag ju kunna rida och jobba med Harry. Vi har även några datum som jag vill vara redo för i början av nästa år. Jag ska börja kolla TDB och så smått börja planera för nästa säsong, må alla ben vara med oss!! Några tävlingar jag är sugen att åka på längre fram under 2016 är Champion of the Youngsters i augusti och Elmia i oktober. Men det får tiden utvisa och jag tänker verkligen inte pressa fram något utan vi får se hur lille hästs utvecklingskurva ser ut framöver och om han får vara friskt och hel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar