måndag 20 juni 2016

Låta andra rida??

En sak som jag har tänkt på är att det inte är alla som låter andra rida sina hästar. Jag har alltid undrat hur man tänker då? Är det ett kontrollbehov som gör att man rädd att någon annan ska rida ens häst bättre än en själv. Eller är man rädd för att hästen ska bli fördärvad? Eller är man bara rädd för att hästen ska åsamka någon annan skada? I min värd är den sista anledningen den enda som jag kan relatera till

Personligen tillhör jag dom som inte har någonting emot att låta andra rida mina hästar. Mitt kontrollbehov är det lite si så där med så det kommer inte i vägen. Att inte låta någon annan sitta upp för att dom skulle rida min häst bättre än jag har jag inga problem med, det är ju bara grattis till mig och hästen! Att inte låta någon sitta uppför att man var rädd för att hästen skulle fördärvas är ju bara rent trams, i alla fall om man bara rider på marken. De enda anledningarna till att jag inte skulle låta någon annan rida mina hästar är om jag inte litade på att hästen skulle uppföra sig, om jag inte gillar personen som människa eller om personen har visat ett direkt olämpligt beteende mot hästar tidigare! Annars låter jag gärna andra rida!

Sedan finns det ju en anledning till att inte låta någon rida sin häst och det är ifall man själv tycker att det är så roligt att man inte vill dela ridtid med någon mer! Men rider man  fem- sex dagar i veckan år ut och år in så är det också lite fjantigt kan jag tycka.

Men hur resonerar ni låter ni andra sitta upp och rida era telningar, eller är det bara NI som får sitta på ER häst? Om det är så hur tänker ni då?

Här rider jag någon annans häst;)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar