onsdag 17 oktober 2012

Ny sadel

I all uppståndelse kring Knatts walkabout så har jag ju helt glömt att berätta att jag köpt en ny sadel.
Det bidde en CWD. Det kan vara så att detta är ännu en av mina galna sadelaffärer, fast den här gången har jag i alla fall köpt en kvalitésadel och inte en skitsadel i något hittepå märke. jag hittade den på annons och den fanns i Skåne och den var till ett bra pris. Så vad katten jag körde ner till Ystad och köpte den, samma dag som Knatt var på utflykt.

Snabb affär minst sagt och inte hade jag provat den på hästen heller. När jag satt i bilen på vägen kom jag dessutom hem att på att, var det inte en CWD sadel som jag hade provat innan och som inte gumpen gillade? Tankar som jag snabbt kastade av mig.

I går provade jag den en kort stund och den var faktiskt väldigt skön, om den sen passade russet är jag dock inte helt säker på. Fast då kom jag fram till att passar den mig så är allt frid och fröjd, så då struntar jag i om den inte passar Knatten (om den nu inte ligger helt tokigt). Det kändes i alla fall bra och den såg helt ok ut på i stallgången. Han la inte över den i alla fall! Sen kan det har varit så att det var lite ruggigt på ryggen men det kan ju berott på något annat, som att jag dragit den fram och tillbaka när jag provat den, det återstå att se. Jag ska i alla fall vänta med att sälja min gamla sadel den här gången, ifall jag om två månader eller så kommer på att den här inte alls funkade.

Ni som anser att alla hästar ska ha en personligt utpassad sadel kan tycka vad ni vill om mitt resonemang. Jag tror inte hästar alltid är så känsliga som sadelutprovare, sadelförsäljare eller hästknådare säger att dom är, det är ett försäljningsknep! Men oroa er inte för jag skulle aldrig låta det gå så långt att Knatt får ont eller på något annat sätt far illa!!!

Sen har mina stövlar från Italien äntligen kommit. Det låter mycket tjusigare än vad det är, dom är köpta av italienaren under stor läktaren så dom var billiga! Jag har i alla fall väntat på dom sedan sommaren då jag beställde och betalade dom på Falsterbo. Måns har helat tiden trott att jag blivit lurad och att dom aldrig skulle komma, tanken har också slagit mig. Jag kunde inte köpa dom direkt i Falsterbo eftersom dom inte fanns i exakt den modell jag ville ha, med snörning, extra höga och smala, så därför har jag fått vänta.

Nu är nog inte Italienare de mest noggranna folket, för det var lite si så där med hur rätt min beställning blev? Stövlarna var naturligtvis utan snörning och lite konstigt sydda i vaderna, den vänstra går inte riktigt hela vägen upp i dragkedjan och den högra blir lite stor precis efter där det går in efter vaden.  Då ska det tilläggas att jag mättes efter konstens alla regler så dom var i princip måttbeställda!! M köpte också ett par stövlar som kom några dagar innan mina. Dom hade inte ett rätt, så jag får väl vara glad och tacksam med mina defekter som jag tror jag kan leva med! Jag orkar inte byta dom i alla fall och vänta ett halvår till!! Dom är skitsnygga framifrån i all fall, synd bara att det är från sidan man syns när man rider!!

Nu är det bara en ny kavaj också och sedan är det köpstopp under några år!!


                           
               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar