måndag 19 november 2012

Skit rent ut sagt

Ännu en tävling där vi blir uteslutna!! Det har gått troll i detta med att djuret springer bredvid hindren! Jag red rätt bra fram till hinder nummer 6, där det gud förbarme oss var en pumpa under! Tänker jag inte hoppa sa Knatten och gjorde en klassisk russavvikning ut i periferin! Jag hade ju kunnat räkna ut detta med lilltån, men jag tyckte att han kändes rak och att vi kom rätt, så jag bjöd honom handen och han viker av!! Precis som i Trolleholm fast ännu fulare faktisk,  han hade faktisk kunnat vara juste och hoppa här. Jag lägger upp filmen den här gången, den från Trolleholm har jag inte laddat upp ännu för det har jag inte kunnat med att göra!!

Sen går det fint igen tills vi ska till nummer nio, där jag inte ens får fram honom ur svängen, han bara stannar och typ galopperar stillasstående, vi kommer ingenstans som ni kan se på filmen (lägger upp den i kväll). Där skulle jag faktisk varit mycket hårdare mot honom, då det här nog allt var befogat med lite pisk i gumpen. Här uppvisade han rent fjanteri och istadighet, helt enkelt russfasoner!!! Fortsätter det så här så får han bli korv eller dressyrhäst, det ska han ha klart för sig.

Sista tävlingen för året är nästa helg och går det lika dåligt då så vet jag inte vad jag gör, förmodligen lägger jag då ner min ridning helt och hållet och börjar ägna mig åt hushållsarbete och knyppling i stället!! Just nu är jag arg på både mig själv och russet för att vi gör så dåligt ifrån oss. På mig själv för att jag rider som en j...a kratta och på russet som ju faktiskt kunde bjuda till lite i vissa lägen. Det är ju inte kapaciteten som brister hos honom!! Han är ju så sjukt fin när han är fin.

Just nu är han faktiskt rätt tradig överlag att rida även hemma. Han ser fin ut från marken men känns ofta som en grässtinn, förstoppad, skänkeldöd och brunstig fjording utan någon som helst framåtbjudning. Man får rida som ett jehu i början av passen för att få honom att gå fram ordentligt för skänkeln och då går han gärna och slår mot den som en annan pissmärr! Ni som ridit brunstande ston vet hur det känns!!
                                           

                                                    


När man rider ut beter han sig hemskt och jag är rädd varje gång att jag ska åka av och att han skall komma lös igen. Han är fullständigt oberäknelig vid uteritter. Jag får vara på min vakt hela tiden eftersom han rätt som det är kan kasta sig helt om, köra upp huvudet och bara rusa iväg, alternativt vända sig rätt om samtidigt som han reser sig och  kastar sig handlöst framåt och sticker iväg. Han kan även börja bocka och skena eller bara kasta sig mot någon stackars cyklist eller fotgängare som kommer i vägen. Andra människor kanske hade övervägt att låta bli att rida ut men det finns inte i min värld, ännu. Man måste kunna rida omväxlande vilket innebär att man måste kunna rida ut, oavsett om hästen beter sig eller inte!!
                                          
Sen är det det här att han ibland snubblar på sina egna ben! Jag har ju kollat honom ett antal gånger eftersom han snubblar och inte vill använda höger bak, men man hittar inget och han är inte halt vid böjprov eller någonting. Enda gången han använder höger bak ordentligt är när han hoppar för då hoppar han rakt och skjuter av lika mycket med bägge bakbenen?? Det hela är mystiskt! Jag funderar dock att kolla upp honom ännu en gång efter sista tävlingen, för att verkligen vara säker på att han är ok!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar