torsdag 22 november 2012

Att överdriva det positiva

Stilstudie i utvägring kan nu ses då jag offentliggjort dem på ytuben!! Förmodligen är jag kanske inte helt smart som lägger upp mina tillkortakommanden till offentlig beskådan, men vad gör man inte för sina läsare.

Det här med att försköna saker och ting har aldrig legat för mig faktiskt. Varför göra det? I dagens IT- samhälle kan man ändå få fram fakta så det är liksom inte lönt. Redan när jag red ut från banan i söndags visste en stor del av bekantskapskretsen att jag vägrat ut mig. Folk har full koll på Equipe och TDB. Det går liksom inte att mörka!! Så det är lika bra att köra med öppna kort och ärlighet det blir bara pinsamt annars!

Är det någon mer än jag som tänkt på att ibland är saker och ting faktiskt inte alls som det framställs utan verkligheten är en helt annan. Ett strålande exempel på detta är, annonser, hemsidor och bloggar. Detta kan bli väldigt tydligt ibland. Som när man är ute och letar häst.

Det börjar med att man i annonsen läser om en häst som är ganska fantastisk faktisk. Detta är väl i och för sig inte så konstigt, man vill ju sälja hästen. Sen finns det då en hemsida länkad till annonsen som man givetvis går in och tittar på. Det ser väldigt fint ut och det finns beskrivningar av verksamhet, stall och hästar. Allt verkar proffsigt och genomtänkt. Bilderna visar en tjusig anläggning med fina hagar, hästar och stallar. Naturligtvis finns det också en blogg där man kan läsa om framgångsrika träningar, tävlingar och försäljningar. Nu är man imponerad.

Då ringer man och bokar tid och människan man talar med låter mycket klok och förståndig. Jaha då var det dags att ge sig iväg och förväntningarna är stora. Drömhästen väntar runt hörnet och gör den inte det så finns det i alla fall möjlighet att se ett fint stall, fina hästar och lite trevlig ridning.

Man kör ut på landsbygden och när man enligt sin GPS är framme så undrar man om den verkligen har rätt?? För var är anläggningen?  Möjligtvis ser det ena hörnet på byggnaden bekant ut och möjligtvis en av stolparna på ridbanan, i övrigt finns det inget som stämmer överens med bilderna på hemsidan eller bloggen. Visserligen var dom tagna på sommaren en fin dag, men ändå? För anläggningen är ett nedgånget stall med en ridbana som möjligtvis har likheterna med en nyuppkörd betåker. Hästarna ser man långt bort i en lerig hage. Men ok den vi ska titta på är nog i stallet, blank, välborstad och redo för sadel och träns. Nej nej, helt fel, hästen i fråga är det leriga, oborstade, trollet som står längst ner i hagen ca två km bort!!

När kreaturet väl är infångat efter 30 min får man vänta ytterligare 20 minuter för att man ska får bort leran så att man kan sätta på utrustningen. Givetvis har skogsmullen gått utan täcke och är oklippt!! Människan som har tagit mot oss talar  mycket väl om hästen, den ju är lite grön, men hon har jobbat med den och den har en otrolig potential och kapacitet, för i stort sätt vilken gren man än vill rida. Här känner man sig lite tveksam för hästen på stallgången har inte mycket gemensamt med den på bilden i annonsen? Potential och kapacitet, tja kanske men den är väldigt inåttåad och underhalsen kan bli lite knivig att få bort och jag vet inte riktigt om jag verkligen vill ha en så överbyggd häst faktiskt. Men vem vet, få se hur den är riden.

Sen kommer vi till momentet visning. Utifrån allt prat har det tydligt framgått att människan som skall visa  hästen är en MYCKET kompetent ryttare. Den professionella ryttaren, i och för sig iklädd smutsiga ridbyxor och stövlar (hon kan säkert rida väldigt bra ändå, så låt oss inte döma hunden efter håren) sitter upp. Nej hon kunde inte rida, hon kan knappt rida lätt faktiskt än mindre få fram kraken i trav!

Nu vill man faktiskt åka hem för vid det här laget inser man att det förmodligen inte kommer att bli bättre än så här. Men ok, nu är man ändå här så då kan man lika gärna provrida, det kan ju visa sig att det finns en guldklimp under all lera och päls. Vid uppsittningen grinar hästen illa och när du faktiskt får den att trava så upptäcker du att den nog inte går riktigt rent!! Verkligen pricken över i!

Nu är det dags att lämna "anläggningen" och det gör man genom att mumla några ord om att vi hör av oss. Vilket jag faktiskt gör för det tycker jag hör till god ton. Jag ringer upp på kvällen och säger vänligt att den hästen nog inte är något för mig. Som tack för det får man luren slängd i örat medan man hör något väldigt otrevligt i bakgrunden när luren slängs på. Då tänker jag att annonsen, hemsidan och bloggen dom var i alla fall fina dom!! Kanske inte så sanningsenliga, men fina!

Någon som känner igen detta scenario?

OBS!! bilden har inget med texten att göra men ni förstår vad jag menar!!
                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar