tisdag 27 november 2012

Högst statistik???

Jag kan nu se att det inlägg som har haft flest besökare är inlägget med stilstudien i utvägran!! Wonder why?? Är det för att det är mer intressant att se när det går dåligt för någon än när det går bra, eller är det på grund av något annat? Bara en lite fundering från min sida!

Det finns ju vissa människor här i världen som gottar sig i andras misslyckanden och olycka för att de kanske  får dom att känna sig bättre själva? Är detta unikt för hästvärlden eller är det bara allmänmänskligt? Ska motvilligt och skamset erkänna att även jag har gjort detta vid några tillfällen i mitt långa liv :(! Då har det dock rört sig om människor jag inte tycker om, eller som jag tycker förtjänar det av en eller annan anledning för att dom är "onda", för så primitiv är jag. Annars så brukar jag glädjas jag åt andras framgång och tycker det är roligt då folk i min omgivning lyckas eller att de är duktiga.

Det är troligtvis även dessa människor som bara inte kan säga något positivt, men som däremot gärna berättar för dig då du gör något som är mindre bra eller dåligt. Tråkigt!! Har ni någon sådan människa i er omgivning och hur hanterar ni den personen i så fall? Blir ni ledsna eller kan ni bara skaka det av er för att personen är som den är? Konfronterar ni personen?

Jag har själv träffat på en del sådana här människor, framför allt inom ridsporten. Då dessa kommit med sina tråkiga kommentarer har jag försökt att inte ta åt mig allt för mycket, men självklart  har jag ändå blivit ledsen och negativt påverkad av de negativa åsikter som dessa personer gärna delar med sig av. Jag har inte konfronterat dessa personer då det ofta gör det här ganska subtilt och för att jag har känt mig dum som tagit åt mig, kanske är det jag som överdrivit det hela? Svårt tycker jag. Jag har då bara slutat umgås med personerna i fråga och låtit vänskapen rinna ut i sanden. Dumt kanske då dessa personer kanske inte är medvetna om sitt beteende och jag hade kanske gjort dom en tjänst om jag påpekat det för dom?

För visst kan man ibland låta sin egen bitterhet gå ut över andra, återigen måste jag skamset säga att även jag gjort så här vid vissa tillfällen då jag varit avundsjuk eller för att "ge igen". Jag är inte stolt över det precis!! Dock är det inget som jag satt i system utan jag brukar faktiskt säga positiva saker till folk omkring mig. Speciellt om jag tycker att något är bra eller fint så säger jag det till folk. Hoppas jag i alla fall.

Är det så enkelt??
                                                                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar