lördag 3 augusti 2013

Hem till Lund

Nu är Knatten hemma i Lund igen för hårdträning;)! Vi började med att rida ut med M och Slips, det gick så lugnt och fint till så att vi blev helt förvånade. Betesknatten är alltså helt pålitlig vid uteritter.

I går tävlade jag Ture som var jättefin, vi hade tyvärr ett ner i varje, båda nedslagen berodde på min ridning. I övrigt red jag faktiskt bra om man får skryta och det tycker jag man får när man har varit duktig:)! Ture gillar verkligen att tävla och han anser nog själv att han faktiskt är den största, bästa och snyggaste hästen på hela tävlingsplatsen!! Efter våra små enmeters hoppningar var han så stolt och mallig och trodde nog att han gått en grandprix! Säga vad man vill om Ture men han har en stor personlighet och han är en väldigt söt häst, pillig och stökig men söt. Han är inte det minsta tittig, tvärtom man vill gärna att det ska vara tittiga hinder för då hoppar han så mycket bättre. Hans hoppning har utveckalts sedan han började hoppa förra sommaren och då har han knappt hoppat något i vår.

Han använder numera hela kroppen och har inte helt tokig teknik. Innan slängde han sig mer över och hoppade lika gärna genom som över. Han lyfte inte heller sina ben över bommarna mer än precis nödvändigt vilket ofta innebar att han rev, med knäna typ. Nu var han väldigt fin fram, hans bakbensteknik har alltid varit ganska bra. Innan använde han inte heller ryggen så mycket i sprången men det gjorde han verkligen nu. Han är ännu inte så stark så hans språng är väldigt långsamma när han hoppar väl. Man käner riktigt hur han först hoppar upp med frambenen, sedan kommer halsen och ryggen och sedan bakbenen. Det känns som att han gör det i etapper i stället för att göra det i en flytande rörelse, det är lite svårt att förklara så här i text. Snabbheten och flytet i sprången borde komma när han blir starkare. Ja lille Ture, om man bara hade haft oceaner av tid så hade jag gärna tagit honom till hösten men det inser jag ju själv att det inte går. Jag har tyvärr inga fina hoppbilder eller filmer på Ture.

AlienTure



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar