torsdag 22 maj 2014

Massa fel!

Vår lägsta nivå är rätt så låg just nu faktiskt!! Knatten och jag är inte så överens för tillfället för Knatten har fått för sig att det är han som bestämmer huruvida vi ska hoppa eller inte! Jag är inte alls av den åsikten utan anser att jag bestämmer och att vi ska hoppa alla hinder oavsett hur dom ser ut! Jag behöver förmodligen inte oroa mig speciellt för vattenmatta eftersom Russ lika gärna kan stanna på någon annan form av hinder!!

Jag vete katten vad som farit i hästen men helt plötsligt vid åtta års ålder har han bestämt sig för att bli tittig och då inte lite titttig utan rabiat ponnytittig. Ridbarheten på Knatten är för tillfället lika hög som på ett oridet russ direkt taget från lojstahed. Noll alltså! Han är superfin på framhoppningen och beter sig sedan som en istadig ponny inne på banan. Ett stopp i 1.20 och en ponnyrusning i 1.30, pluss en massa andra fel eftersom Russ och jag inte alls var överens!

I 1.20 stod han emot samtidigt som han var stark och lång, jättekonstig känsla, sedan stannade han på tvåan som var ett svart-vitt räcke med några skärmar under, visserligen var han inte riktigt rak men han stannade liksom redan två galloppsprång ut och skulle inte gå fram alls. Efter det var jag skitförbannad och fick rida som en ponnyunge med en arg ponnymamma i hälarna! Det var ett läge som gällde och det var fram, fram, fram. Därav kom vi som vi kom på resterande hinder, antingen nära eller flying långt ifrån. Vi gick nog ett eller två mindre på alla distanser men det kändes som att det var det jag hade att välja på för att visa att jag menade allvar!

I 1.30 var jag därför på honom som en iller redan från början och försökte vara noga med att han verkligen var mellan hand och skänkel. Första delen av banan kändes rätt ok och vi kom relativt bra på allt fram tills kom vi till sexan som var en kombination med två galoppsprång. I 1.20 tittade han lite på denna kombination men hoppade den ändå rätt ok. Nu i 1.30 fick han för sig att, nej den vill jag nog faktiskt inte hoppa. Precis i avsprånget tittar han ner och tänker stanna och bryta ut men då jag faktiskt hade honom rätt så bra framme och var snabb så ändrade han sig och hoppade ändå, mitt i stoppet typ. Eftersom han nästan stannat i avsprånget så hade jag åkt fram på halsen och satt framför sadeln halvt på väg av. Så hästen hoppar då in i en kombination, oxer- räcke, stillastående med mig på manken utan stigbygel! Det hade liksom varit enklare för honom att bara hoppa från början!!


Måste vara veckans "failbild"!!


Jag lyckas på något mirakulöst sätt åla mig tillbaka i sadeln skänkla i för kung och fosterland och få hästen rak inne i kombinationen och vi hoppar då ut på räcket av bara farten. Sedan kom en ussväng tillbaka, där jag samtidigt som jag försöker hålla galoppen  i svängen sprattlar vilt med benet för att hitta stigbygeln. Jag hinner få foten i stigbygeln i svängen så sedan går det helt ok på de två nästföljande hinderna, oxer, sex galoppsprång, räcke med vattenmatta. Efter det kommer det hinder han stannat på i 1.20! Jag tänker att nu är det viktigt att hinna få hästen rak och ha honom framme. Innan jag ens hinner ur svängen tar Knatten resolut bettet och fortsätter glatt ut åt vänster när jag vill rida åt höger. Innan jag fått stopp på honom har han tagit sig över nästan halva banan och bjuder på helt fel hinder!! Med en kraftansträngning lyckas jag vända den förbaskade ponnyhästen och få honom över det för dagen ödesdigra hindret och ta det sista hindret och rida i mål på 12 fel!!

Trots Russets beteende var jag ändå rätt nöjd för det kändes som att det var jag som fick sista ordet och inte Russ!! Men om jag känner det djuret rätt så har han nog inte heller sagt det sista i frågan så framöver ska vi nog inte räkna med några toppresultat utan satsa på att vi faktiskt ska hoppa alla hinder och att det är jag som bestämmer! Ni förstår nu kanske varför Knatten även går under namnet Russ!!

På söndag är det Trolleholm, återkommer med vad han kan ha hittat på då!!

4 kommentarer:

  1. Om man ska tänka positivt (och det ska man ju!) så tycker jag att du har en grym kämparglöd som vågar fortsätta rida framåt i de lägena. Själv hade jag fegat ur... Även om han är ett russ så är han ett russ med kapacitet, att kunna hoppa 130 stillastående samtidigt som han typ funderar över annat är inte illa. Heja er, jag håller tummarna för en samarbetsvillig häst på nästa tävling :)

    SvaraRadera
  2. har du testat att traggla täta ganska låga hinder, tajt... att ha parallella eller infångande (smalt) markbommar för rätlinje osv... på nåt jäkla sätt måste du ju få honom på banan igen och tveklös bjudning. Testa olika tränare, testa olika nya saker, börja från noll. han kan höjden ju, det är inte där du ska träna, fan träna på hans linjer. nyttja nya ideer från folk du tidigare dissat bara för att hitta detaljerna som får dig på rätt väg.

    sorry, inte meningen att lägga mig i men kunde inte låta bli. Man blir ju skitfrustrerad av läget du beskriver.

    SvaraRadera
  3. Tycker det är jättebra att du"lägger dig i":)! Jag tar emot alla tips jag kan få! Vi går alla och fnular på hur vi ska lösa det! Ska ta upp med Gretzer nästa gång vi tränar och Mr B har nog också en del idéer. Men min första åtgärd är att jag ska rida bättre och vara extremt noga med att han är riktigt framme och rak! Han visar ju inget av det här beteendet på träning tyvärr! Tror att han kommit in i någon form av trotsålder som vi ska ta oss igenom! Har man två virvlar i pannan så har man;)!! Ännu har inte jag sagt det sista ordet i alla fall!!!/ titti

    SvaraRadera